Stora skillnader i hur skolorna uppmärksammar valet

Tyringeeleverna fick möta lokala politiker och intervjua dem om skolan, jobben och integrationen. Här är det Stefan Svensson (KD) som grillas av från vänster Ebba Pålsson, Molly Adamsson och Elwira Andersson i klass 7 C. Foto: Lotta Persson

Skolorna i Hässleholms kommun uppmärksammar det stundande valet på väldigt olika sätt. De flesta har skolval i någon form. Tyringe Centralskola bjöd dessutom in partierna för att informera och svara på elevernas frågor, vilket få gör. Ett par skolor arrangerar inte heller något val utan tar enbart upp frågan i undervisningen i samhällsorientering.

Gymnasieskolorna hade på tisdagen en gemensam debatt i kulturhuset med inbjudna riksdagsledamöter och information från de politiska ungdomsförbunden. Jacobsskolan gör inget mer, men Hässleholms tekniska skola har både skolval och låter ungdomsförbund komma och sätta upp bokbord.

När rasten börjar på måndagsförmiddagen fylls cafeterian i Tyringe Centralskola snabbt av elever i årskurs 7-9 som frimodigt börjar gå runt mellan borden med valinformation och fråga ut de församlade partiföreträdarna. De inbjudna är lokala politiker från de åtta partier som är representerade i riksdagen.

-Vi gjorde den avgränsningen, men hade någon hört av sig från något av de lokala partierna hade de också varit välkomna, säger SO-läraren Anders Arvidsson som håller i trådarna tillsammans med kollegan Jonna Heldt.

Eleverna är intresserade av att få träffa politikerna och använder även rasten till att ställa frågor vid informationsborden i cafeterian.
Sofia Walther, till vänster, och Alma Åkesson, tycker att det är bra att de tvingas reflektera över samhällsfrågor och politik. Foto: Lotta Persson

De har undervisat eleverna om valsystemet och de politiska ideologierna innan de gruppvis fått förbereda frågor till partierna. Varje grupp ska försvara ett parti och ifrågasätta ett annat i en debatt elever emellan. De har läst partiprogram med mera. Nu får de intervjua partierna för att lära sig mer och skaffa argument till debatten. De använder både dagens SO-lektion och rasten.

-Det är intressant och kul att skolan gör så stor grej av det och att alla är engagerade, säger Alma Åkesson i klass 9 B.

Ämnena för de förberedda frågorna är skolan, jobben och integrationen.

Alma Åkesson tycker också att feminism och jämlikhet är viktiga frågor. Klasskamraten Sofia Walther nämner stress, psykisk ohälsa och mobbning i skolan. Båda tycker att det bästa sättet att få information är just att träffa politikerna och få svar på sina frågor direkt från dem. De är också nöjda med den undervisning de fått om valet.

-Anders har ett annorlunda sätt att lära ut, han tvingar oss att reflektera. Om han inte hade introducerat oss hade vi nog inte varit lika intresserade, säger Sofia Walther.

De tycker att det känns viktigt att sätta sig in i frågorna, trots att de inte får rösta på riktigt förrän i nästa val. Sofia avslöjar att hon nästan bestämt sig för vad hon ska rösta på i skolvalet, men nu ska ta reda på lite mer.

Anders Arvidson betonar att alla röstberättigade har ett stort ansvar att rösta i valet.

-Det är inte bara en rättighet utan också en skyldighet att använda sin rösträtt, säger han.

SO-lärarna Jonna Heldt och Anders Arvidsson ansvarar för valinformationen och skolvalet på Tyringe Centralskola. Foto: Lotta Persson

Hans mål är att eleverna inte bara ska få kunskap utan också lära sig använda den.

-Ibland går all planering åt skogen för att det händer saker som vi får diskutera på SO-lektionen, förklarar han.

Han anser också att eleverna måste träna på att argumentera. Men syftet med elevdebatten är inte att ”vinna” utan att lyfta fram olika partiers syn på frågorna.

-Det gäller att få eleverna att ifrågasätta. Jag hoppas att de ska bli kritiska, uppkäftiga och positiva medborgare, säger han.

Alla riksdagspartierna utom Liberalerna är representerade i cafeterian. Anders Arvidsson har fått besked att de ska komma senare under dagen, men så blir det inte.

Stefan Svensson (KD) är imponerad av eleverna som intervjuar honom.

-De är väldigt välförberedda, säger han.

– Det är kul att få lite insikt i politiken, säger Elwira Andersson, 7C.

Valmottagare i Tyringe Skolas cafeteria under onsdagens skolval – där årskurs 7 röstade – med valboxen och de 3 röstande klassernas vallängder; stående fr vänster: Nicole Ekelund Svenning, Jakub Ericsson, Anna Johansson och Sara Haridy, sittande fr v: Mohammed Koukli och Nelly Ribbert. Foto: Lotta Persson

Eleverna har också fått lära sig allt som är värt att veta om valproceduren. Frivilliga elever hjälper till som valmottagare, rösträknare med mera vid skolvalet som hålls vid två tillfällen, onsdag och fredag. Totalt deltar cirka 210 elever i årskurs sju-nio. Valresesultatet ska sedan presenteras i förberedda stapeldiagram.

På tisdagen deltar totalt 800 elever, uppdelade på två samlingar, i gymnasieskolornas debatt i röda salongen i kulturhuset. De flesta av partierna företräds av riksdagsledamöter.

-Det var vårt önskemål, men alla partier har inte lyckats med det. Det är cirka 15 skolor i Skåne som har valdebatt samma dag, säger Gunvor Borre på barn- och utbildningsförvaltningen i Hässleholm.

Medarrangör är Europa direkts projekt ”Nordöstra Skåne röstar” som har syftet att uppmuntra förstagångsväljare, särskilt de med invandrarbakgrund, att gå och rösta.

Den första gruppen får lyssna på politikernas debatt och även själva ställa frågor om klimat samt lag och ordning. I andra omgången är ämnena migration och ungdomssysselsättning. Inte minst klimatfrågan engagerar eleverna.

Berit Önell

Totalt 800 gymnasieelever deltog vid de två debatterna i röda salongen på tisdagen. I panelen medverkade följande: Vänsterpartiet: Karin Feldt, Socialdemokraterna: Anna Wallentheim, Miljöpartiet: Anders Åkesson, Centerpartiet: Sofia Nilsson, Liberalerna: Frida Jansson, Moderaterna: Maria Malmer Stenergard, Kristdemokraterna: Tuve Skånberg och
Sverigedemokraterna: Sven Lundh. Moderator var Fredrik Belfrage från Sölvesborg. Foto: Berit Önell
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com