logga-ligg-tjock

En miljon dyrare med tillfälligt skolskjutsavtal

En miljon dyrare med tillfälligt skolskjutsavtal

Skolskjutsarna blir mer än dubbelt så dyra i det tillfälliga avtalet efter Taxi Hässleholms avhopp – men kanske närmare marknadspriset. Foto: Berit Önell

Vårterminens skolskjutsar blir cirka en miljon kronor dyrare för Hässleholms kommun med det tillfälliga avtal som tecknats efter att Taxi Hässleholm hoppat av. Men Taxi Hässleholm körde till underpris – vilket var avgörande för att den förre ägaren vann upphandlingen 2017.

– Kommunen borde ha reagerat. Vi körde för nästan halva priset jämfört med de andras anbud. Jag fick pumpa in pengar, till slut gick det inte längre, säger Taxi Hässleholms nuvarande ägare Hikmet Salji.

Några veckor efter att moderbolaget Hikmets Taxi gått i konkurs meddelade Taxi Hässleholm att man inte hade ekonomi till att köra skolskjutsarna vidare. I måndags tog Taxicentralen i Åhus över med ett tillfälligt avtal som gäller vårterminen ut. Det gäller cirka 40 elever. Därutöver får ett tiotal särskoleelever resa med kommunens egna bussar som annars används bland annat vid utflykter.

Klarade inte personalkostnaderna

Hikmet Salji säger att Hikmets Taxis konkurs till stor del berodde på att intäkterna från skolskjutsverksamheten var för låga.

– Jag sa till kommunen att jag inte kommer att klara det, men de var inte villiga att ändra avtalet, säger han.

Han berättar att skolskjutsarna var kostsamma att köra eftersom det krävdes många bilar och chaufförer.

– Vi behövde sju-åtta bilar samtidigt, ibland till och med alla nio bilarna. Personalkostnaderna blev också för höga, förklarar han.

Bilarna användes i alla hans tre företag, liksom chaufförerna. Efter konkursen gick över hälften av de anställda hem och det gick inte längre att upprätthålla skolskjutsverksamheten. Övrig taxiverksamhet fortsätter i både Taxi Hässleholm AB och enskilda firman Hikmets Taxi i Hässleholm.

Priset har för stor betydelse

Hikmet Salji är kritisk till systemet med upphandlingar där han menar att priset har för stor betydelse.

– Det är ett jättedåligt system. Jag försökte och försökte, men det gick inte. Jag mådde dåligt, säger han.

Hikmet Salji befarar att han kan bli betalningsskyldig.

– De kommer säkert att kräva någonting, men vad ska jag göra?

I framtiden kommer han inte att lägga låga anbud för att få uppdrag.

– Nej, vi kommer att räkna på allt och framförallt personalkostnaderna och inte lägga några anbud som inte går runt, säger han.

Skolchef Rolf Bengtsson. Foto: Urban Önell

Enligt skolchef Rolf Bengtsson hade Taxi Hässleholms skolskjutsar under vårterminen kostat cirka 700 000 kronor. Nu blir det mer än dubbelt så dyrt. Det nya avtalet kostar cirka en miljon kronor mer, det vill säga 1,7 miljoner kronor.

– Det blir en kraftig kostnadshöjning, konstaterar Rolf Bengtsson.

Enligt utvärderingen av anbuden 2017 landade Taxi Hässleholm på 1 562 som ska jämföras med Taxicentralen på 2 800 och Röke Buss på 2 744. Taxi Hässleholms anbud var därmed bara 56 procent av Taxicentralens.

Både Rolf Bengtsson och upphandlingschef Rikard Muth konstaterar att Taxi Hässleholms anbud låg väldigt lågt.

– Nu blir det kanske mer ett marknadspris. Tveklöst finns det företag som för att få körningar dumpar priserna, säger Rolf Bengtsson.

Rikard Muth säger att Taxi Hässleholm “uppenbarligen” lade sig för lågt i anbudet.

– Nu ser vi de bekymmer det blev, säger han.

Ska ifrågasätta orimligt lågt pris

Han berättar att det ställdes frågor till Taxi Hässleholms tidigare ägare vid upphandlingen 2017 just för att anbudet verkade för lågt.

– De svarade att vid korta turer gör kilometerpriserna inte så mycket och de hade kalkylerat med detta. Rent juridiskt ska vi ifrågasätta om priset är orimligt lågt. Men i praxis är det svårt att plocka bort en anbudsgivare bara för att priset är lågt, om de säger att de kalkylerat, säger han.

Nu kan kommunen troligen kräva ersättning för merkostnaderna på grund av avhoppet.

– Ja, vi har ju ett avtal som reglerar formerna för det. Men vi har inte hunnit titta så mycket på det ännu. Nu är vi först och främst glada att vi fick skolskjutsarna att fungera. Nu får barn- och utbildningsförvaltningen och nämnden där gå vidare med detta, säger Rikard Muth.

Enligt vad både han och Rolf Bengtsson fått information om har nästan alla skolskjutsarna fungerat utan störningar, trots bytet av entreprenör.

– Det enda problemet var att någon elev haft en överenskommelse om att bli hämtad någon annanstans än det stod på körlistan, I övrigt har det fungerat bra, säger Rolf Bengtsson.

Berit Önell

Läs mer:

2019-12-05 Taxiföretag i ekonomisk kris ställer in skolskjutsar

2019-12-06 Avtal om tillfälliga skolskjutsar klart

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se