torsjö live

Invigningen av tågdepån tjuvstartade

Invigningen av tågdepån tjuvstartade

Det blev fart på dressinen när Gösta Bergenheim (M), Hallandstrafiken, ordförande i Öresundståg AB:s styrelse trampade. Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, åkte med. Scenen inleder filmen som är en del av den digitala invigningen av tågdepån.

Den stora tågdepån i järnvägsknuten Hässleholm är klar, men invigningen den 29 maj blir digital på grund av restriktionerna mot större folksamlingar. På onsdagen var det dags för inspelning med politiker på dressin. Media fick en rundvandring i verkstaden där samtliga 111 öresundståg ska servas och även en del pågatåg.

Region Skånes tågdepå är en modern anläggning för tågunderhåll som kommer att vara bemannad dygnet runt med en personal på cirka 150 personer. När den tas i bruk i december behöver öresundstågen inte längre köras till en depå i Danmark.

Hässleholmsdepån består av fyra byggnader på totalt 26 000 kvadratmeter och 22 hektar mark. Här finns 36 uppställningsplatser för tåg. Produktionskostsnaden är cirka 1,5 miljarder.

Ute på det inhägnade området, med gamla stambanan strax utanför staketet, ska lok och vagnar ställas upp nattetid för städning och tvätt. I en separat byggnad svarvas tåghjul som blivit skeva eller skadade. I verkstaden med tio spår kan ett helt tågsätt bestående av tre vagnar, 80 meter långt och med en vikt på 157 ton, lyftas upp 1,40 meter. Tågvagnar som behöver lackas om körs en i taget in i lackboxen vars port har en uppblåsbar tätning. I lagerlokalen finns två lagerautomater med 40 ton skruv och mutter i varje.

På spåret till höger kan 157 ton tunga tågsätt med tre vagnar hissas upp för service och reparationer.
– En viktig satsning för Skåne och sydsverige, säger Carina Zachau (M), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Öresundståg AB hyr hela tågdepån på 25 år och upplåter den i sin tur till en trafikoperatör, först ut i december blir SJ. Fram tills dess finns mycket att göra. Den 1 juni börjar SJ trimma in anläggningen och sedan sker rekrytering av personal, utbildning, uppbyggnad av lager med mera.

– Det här är fantastiskt roligt, en viktig satsning för Skåne och sydsverige, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Hon konstaterar att det kommer att bli en stor fördel att slippa ha tågunderhållet i Danmark.

Lars Johnsson (M), ordförande i kommunstyrelsen i Hässleholm, var imponerad av anläggningen.

– Det har tagit mycket tid och kostat pengar. Vi sparar ganska många miljoner på att ha depån i Sverige, säger hon.

Hässleholms kommunstyrelseordförande Lars Johnsson (M) är minst lika glad.

– Arbetstillfällena betyder naturligtvis mycket för oss. Tågdepån stärker Hässleholm som knutpunkt och är strategiskt viktig för tågtrafiken. Det är också glädjande att tågen förmodligen blir både bättre städade och servade, säger han.

Det är första gången han ser depån invändigt.

– Det är en fantastisk anläggning, säger han.

Text: Berit Önell
Foto: Henrik Andersson

Lagerautomaterna hämtar reservdelar på begäran. Men inte bara det. – De är så intelligenta att de kommer ihåg vad reparatören brukar använda en lördag klockan 14. När han kommer ligger rätt skruv redan där, berättar Anders Fäldt på Regionfastigheter som var projektledare under byggnationen.
I huset i bakgrunden svarvas tåghjulen.
Vagnar som fått lackskador körs in i lackboxen, en i taget.
Stoppbocken ska hindra tåg att rulla in i kontor eller lager.
Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se