torsjö live

Power meet ger upp Hässleholm – politiker vill hitta lösning

Power meet ger upp Hässleholm – politiker vill hitta lösning

Power meet återkommer inte till Hässleholm. Det har den lokala arrangören Eagle’s car club meddelat. Men kommunstyrelsens ordförande Lars Johnsson (M) säger att han hoppas kunna hitta en lösning.

Det ser inte ut att bli fler Power meet i Hässleholm. Den stora bilträffen med tusentals amerikanska bilar vid Hässleholmsgården och den efterföljande cruisingen genom stan ställs i år in på grund av coronaviruset, men kommer troligen inte att återvända. Anledningen är oenighet med kommunen som tidigare tagit kostnaderna för cruisingen och nu vill lägga ansvaret på Power meets lokala arrangör Eagle’s car club. Klubben har inte stått som arrangör för cruisingen. Men kommunstyrelsens ordförande Lars Johnsson (M) hoppas kunna rädda kvar arrangemanget.

– Vi ska ta kontakt med arrangörerna med målsättningen att försöka lösa upp knutarna, säger han till Frilagt.

Johan Peltonen (SD) är kritisk till kommunens attityd mot arrangemang av det här slaget.

Förra året ansökte kommunens tekniska förvaltning om pengar från kommunledningen för att klara kostnaderna kring Power meet, men fick avslag.

Tekniske chefen Mats Svensson. Foto: Lotta Persson

– Vi har under ett flertal år lyft frågan om vem som ska stå för kostnaderna. Ju mer budgeten har minskat desto svårare har det blivit, säger tekniske chefen Mats Svensson.

Han ser det som att tekniska förvaltningen gett ett förtäckt bidrag till arrangemanget.

– Vilka arrangemang som ska få bidrag borde hanteras centralt, säger han.

Hans bedömning är att kostnaden ligger på mellan 100 000 och 150 000 kronor per år. Det handlar om skyltar, avstängning, toaletter och städning.

– Personligen tycker jag att det är tråkigt om de flyttar. Jag kan också ha förståelse för att klubben anordnar bilträffen och inte cruisingen. Det är en ganska liten klubb och jag förstår att det blir ett omfattande åtagande. Om kommunen sponsrar andra arrangemang kan man gå in med stöd till detta också. Ska tekniska förvaltningen sköta det får det antingen rymmas inom budgeten eller så får vi ha kompensation för det, säger Mats Svensson.

Klubben har dock deltagit i möten med polisen och kommunen för att planera lämplig färdväg med mera.

– Det har blivit något mitt emellan. Klubben måste nog in med en ansökan för att kunna få sponsring, säger Mats Svensson.

Han tror inte att det finns någon ovilja mot Power meet inom kommunen.

– Nej, här finns ju både tjänstemän och politiker som själva har det intresset. Men när kassakistan sinar är det ingen som vill ta kostnaden, säger han.

Power meet har lockat många tusen personer till Hässleholm.

Han konstaterar att arrangemang av den här storleken också genererar intäkter till kommunen.

– Det är massor av folk, inte bara från Hässleholm. Visst skapar det intäkter, absolut, det är jag övertygad om, säger han.

Johan Peltonen (SD), förste vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Foto: Exakta Creative

Johan Peltonen, vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden, anser att kommunens företrädare har för dålig förståelse för motorarrangemang som kulturyttring.

– Detta är kommunens största kulturevent, säger han.

Han konstaterar att väldigt många, både hässleholmare och andra, är ute under Power meet.

– Det finns ingen annanstans där så mycket folk kommer gående för att titta på bilarna. Det är helt unikt, en folkfest, säger han.

För några år sedan försökte han tala för att kommunens kulturpris skulle gå till en äldre man som nominerats för att han samlade på traktorer.

– Han uppfyllde alla kriterier, men någon frågade “kan han dansa?”, berättar han.

När det gäller amerikanska bilar berättar han att fordon som vinner priser på Power meet blir eftertraktade på en internationell marknad.

– Det är superstort, tråkigt att många inte förstår det, säger han.

Han har själv tidigare varit med i Eagle’s car club.

– Bilutställningen har alltid varit en sak och cruisingen en annan. Förr skötte cruisingen sig själv, det behövdes ingen arrangör. Föreningen har inga möjligheter att lägga ut alla pengar själv, säger han.

Han förklarar dock att det är i föreningens intresse att cruisingen fungerar.

– Annars blir det inget Power meet heller, säger han.

Han är övertygad om att en bidragande orsak till att klubben ger upp är ombyggnaden av centrum med allt smalare gator. Något han argumenterat emot i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

– Det är inte bara Power meet som drabbas utan även blåljusfordon med mera, säger han.

De senaste åren har cruisingen gått utanför centrum.

Johan Peltonen har pratat med Eagle’s car club och tror inte att klubben ändrar sig nu.

– De sa att de inte orkar mer. Det skulle ta minst tre år i så fall, det går inte förrän vägnätet är iordningställt och nu har de hittat en annan lokalisering.

Kommunstyrelsens ordförande Lars Johnsson (M). Foto: Henrik Andersson

– Det är stor skandal, det tycker jag. Power meet har över 10 000 besökare plus tusentals på cruisingen, inget annat event i Hässleholm slår det, säger han.

Lars Johnsson berättar att han och partikamraten Torsten Nilsson, ordförande i tekniska nämnden, blev lika överraskade när de fick veta att Power meet var på väg att flytta.

– Det drar mycket besökare till stan. Det är arrangemang i centrum som vi gärna vill ha, så det tycker jag absolut att vi ska försöka ha kvar. Vi får se vad som hakat upp sig, säger han.

Eagle’s car clubs ordförande Crille Brännström vill inte uttala sig i Frilagt.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se