Vilka ska få stationsnära lägen?

INSÄNDARE. Nu när Trafikverket, Trv, kommit med kostnadsreducerande åtgärder för att genomföra HSR-banorna, har ingen station placerats centralt. Kunde tyvärr inte hitta rapporten på Trv:s sida. Men kostnaden skulle enligt uppgift reducerats från 230 miljarder till 205 miljarder. Nu ”skriker” alla kommuner i högan sky: Vi måste ha stationsnära lägen! Varsågod och betala då! När man vet att stationen i Jönköping lär gå på 29 miljarder, kan man fundera på vad alla stationsnära lägen skulle kostar?
Linköping och Lund vill till exempel att stationen ska grävas ner under befintlig station och Hässleholm vill ha den i tre-fyra våningar över befintlig station. Övriga har jag ingen uppgift om, men i Borås lär det bli ytterst komplicerat oavsett vilken lösning som förordas. Hela kalaset lär springa upp i 4-500 miljarder.
Att kommunerna ska ställa upp och bidra med kapital, för Hässleholms del 53 miljoner, är inte ens en droppe i havet. 
Det kan spekuleras i om man vill att storstädernas invånare ska ta tåget och inrikesflyget läggas ner söder om Stockholm. En grön dröm tillägnad Miljöpartiet. Någon storregional utveckling av arbetsmarknaden behövs inte när coronan sett till att alltfler arbetar helt eller delvis hemifrån. 
Är det inte dags att nu lägga ner detta vansinniga projekt, inse att vi är för få för att driva fyra stambanor (två par parallella spår). Ett gigantiskt slöseri med skattemedel, då inget av de fyra spåren kommer att bli lönsamma. Coronan kommer för övrigt att kosta skattebetalarna mångdubbelt mer än hela tågprojektet.
Anmärkningsvärt är att man än i dag inte vet i vilken hastighet tågen ska gå, vilket underlag banan ska ha (betong eller makadam), samt hur det hela ska finansieras.


Lars Nord, Fritänkare och outsider

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com