Hoppas få pengarna tillbaka för Brännmästaren

Kommunfullmäktige tar på måndagskvällen ställning till om kommunen ska köpa den före detta postterminalen intill järnvägen, fastigheten Brännmästaren 7, för 29,5 miljoner kronor. Foto: Urban Önell

Om Trafikverket behöver fastigheten Brännmästaren 7 för att bygga ut höghastighetståg eller annan järnväg kan kommunen få tillbaka de 30 miljonerna köpet kostar.

– Vid en expropriation betalar de ett snittpris på vad marken kostar plus 25 procent, säger Ulf Berggren (SD), en av de drivande för affären som står på dagordningen vid måndagskvällens kommunfullmäktige.

Genom ett köp kan Hässleholm också ligga bättre till för en centralt placerad station.

Om ingen oförutsett inträffar lär köpet av Brännmästaren klubbas i fullmäktige eftersom S och SD är för och tillsammans har majoritet.

SD är motståndare till höghastighetstågen, men vill bygga ut stambanan mellan Lund och Hässleholm.

– Vi vet inte förrän utredningen om lokaliseringen är klar 2023. Det blir kanske inte inlösen av hela, men delar av tomten, säger Ulf Berggren.

Lars Johnsson (M). Foto: Lotta Persson
Ulf Berggren (SD).

Kommunstyrelsens ordförande Lars Johnsson (M) har tidigare sagt att markpriserna i centrum trissas upp om kommunen köper Brännmästaren för 29,5 miljoner kronor (30,4 miljoner inklusive förvärvskostnader), vilket han menar är ett kraftigt överpris. De senaste värderingarna som kommunen gjort visar att fastigheten är värd ungefär hälften av den föreslagna köpeskillingen.

Men Ulf Berggren jämför med andra affärer i centrala Hässleholm, bland annat det kommunala bostadsbolaget Hässlehems köp av mark vid Inmente för cirka 1 500 kronor per kvadratmeter.

Om järnvägen inte byggs ut tror han att fastigheten kommer till nytta för kommunen eller dess bolag.

– Det finns inte plats till fler kontorskomplex på Norra Station nu. Man skulle i så fall kunna bygga ett sådant till på Brännmästaren, säger Ulf Berggren.

Annars ser han möjlighet att bygga ett parkeringsgarage. I väntan på detta eller inlösen till järnvägsspår och utbyggd station förklarar han att hyresintäkterna, i dagsläget cirka 700 000 kronor per år, täcker kostnaderna för ränta på lånet, drift och underhåll.

Att nödvändigt underhåll skulle kosta 8,5 miljoner kronor, som utredningen visar, tror han inte på.

– Där är bland annat inräknat fönsterbyte med 15 000 kronor styck för 80 fönster. Bara det blir ett par miljoner, säger han.

Enligt Berggren är fönstren nymålade och taket helt.

– Om det är någon affär som jag inte är orolig över så är det denna, säger han.

Berit Önell

Läs mer:

2020-10-19 Återremiss för postterminalen

2021-02-21 Inte rädda för olagligt köp av Brännmästaren

2021-03-04 Bjöd 26,8 miljoner för Brännmästaren 2018

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com