logga-ligg-tjock

Sopkaos i hyreshusen och på äldreboendena

Sopkaos i hyreshusen och på äldreboendena

Sopbergen har vuxit i hyreshus och verksamheter i komunen sedan Hässleholms Miljö tog över tömningen i egen regi, här Bokebergsgårdens soprum. Foto: Berit Önell
Sopbergen har vuxit i hyreshus och verksamheter i kommunen sedan Hässleholms Miljö tog över tömningen i egen regi, här Bokebergsgårdens soprum på torsdagen. Foto: Berit Önell

Soptömningen i hyreshus och verksamheter i Hässleholms kommun har inte fungerat sedan Hässleholm Miljö började köra i egen regi den 1 november.  I soprummen i Kaptensgårdens äldreboende och intilliggande Bokebergsgården stod på torsdagsförmiddagen överfulla, stinkande tunnor.

Hässleholm Miljö meddelar att det från och med denna vecka körs dubbla skift. Men först efter att miljökontoret uppmanat Hässleholm Miljö att tömma tunnorna blev det gjort på torsdagseftermiddagen.

Bengt Johansson, verksamhetsvaktmästare på Kaptensgården och Bokebergsgården är bekymrad. De komposterbara soporna här har dock kunnat köras till Ekegården där soptömningen fungerat.
Bengt Johansson, verksamhetsvaktmästare på Kaptensgården och Bokebergsgården är bekymrad. De komposterbara soporna har dock kunnat köras till Ekegården där soptömningen fungerat.

Tunnorna behöver tömmas ofta på ett äldreboende med bland annat mycket blöjor i de brännbara soporna.

Brännbart ska här tömmas en gång i veckan.

– Nu är det två och en halv vecka sedan de tömde, berättar Bengt Johansson, verksamhetsvaktmästare för båda fastigheterna där Hässleholms Miljö nu ska tömma soporna.

Han visar de fulla tunnorna på Kaptensgården vid middagstid på torsdagen.

– Jag har försökt packa det brännbara så mycket det bara går, men nu får vi fylla säckar istället, berättar han.

Det organiska hade varit ännu värre att hantera, men kan tillfälligt lämnas på Ekegården som har fungerande soptömning. Kaptensgården ägs liksom Ekegården av Kunskapsporten.

Bokebergsgården ägs av Hässlehem. Hyresgästernas soprum stinker och är helt belamrat med säckar och påsar ovanpå tunnorna och på golvet.

När tunnorna var fulla fick Bokebergsgårdens kökspersonal lägga soporna i säckar.
När tunnorna var fulla fick Bokebergsgårdens kökspersonal lägga soporna i säckar.

– De brukar öppna dörren ut mot gården emellanåt för att minska lukten, berättar en av de boende.

Karin Mårtensen, förste kokerska i köket på Bokebergsgården, förklarar att både kökets tunnor och en stor container nu är full med sopor. 15 sopsäckar förvaras vid sidan om tunnorna i det kylda soprummet.

– Det är en sanitär olägenhet, säger hon.

Hon berättar att hon har ringt till Hässleholm Miljö som lovat komma idag.

Hon fick besked att problemen har samband med att den tidigare entreprenören slutat. Nu är det Hässleholm Miljö själva som ska sköta tömningen med egen personal och egna fordon.

Miljöinspektör Caroline Nilsson har ringt till Hässleholm Miljö och påtalat att tunnorna på Kaptensgården och Bokebergsgården måste tömmas snarast.

– De ska prioritera äldreboenden och det får absolut inte lukta sopor in på avdelningarna, säger hon till Frilagt.

Något formellt krav eller beslut har hon dock inte skickat.

– Nej, men jag har pratat med dem och de vet ju själva att de måste göra det här så fort som möjligt nu, säger hon.

På Hässleholm Miljös kundtjänst berättar Anette Karlsson att hon är nerringd av alla som inte fått sina sopor tömda.

– Det är en ny organisation och det har inte börjat riktigt bra. Vi har möten om det hela tiden. Vi vet inte vad vi ska svara kunderna. Vi vet att det blir bättre sedan, men det är tufft nu, säger hon.

– Men allt tar längre tid i början och nu måste ofta soprummen städas också eftersom det varit överfullt, säger hon.

Containern bakom Bokebergsgårdens kök var också proppfull på torsdagen.
Containern bakom Bokebergsgårdens kök var också proppfull på torsdagen.

Hässleholm Miljö har köpt in bilar och anställt chaufförer för att kunna sköta soptömningen i hyreshus och verksamheter i egen regi. Dessa kunder ska inte ha fyrfackstunnor som en- och tvåfamiljshushåll och fritidshus där entreprenören Nordisk Återvinning, Nås, tagit över efter Reno Nord som tidigare hade alla fastigheterna.

– I samband med att man byter utförare uppstår det lätt bekymmer av olika slag. Vi har vissa inkörningsproblem och vi gör vad vi kan för att åtgärda dessa så fort och så smidigt som möjligt för att minimera våra abonnenters bekymmer, förklarar Sven Carlsson, tf vd på Hässleholm miljö.

Bolagets kommunikatör Maria Kalén beklagar att förseningar drabbat kunderna på det här sättet.

– Vi har full förståelse för personalens förtvivlan, skriver hon i ett mejl till Frilagt.

Hon förklarar att den nya organisationen innebär en startsträcka i form av nya rutiner som ska sätta sig.

– Sedan spelar andra faktorer in såsom att få tillgång till 250-300 låsta soprum, att lära sig köra nya rutter och i viss mån även vädret. Vi arbetar, precis som vi tidigare påtalat, för att komma i fas och gör allt vi kan för att minimera våra abonnenters bekymmer, till exempel genom att från och med den här veckan köra dubbla skift, skriver Maria Kalén.

Även tömningen av fyrfackskärlen och utbytet av tunnor har försenats. Därför måste ett annat företag hjälpa till att tömma de gamla tunnor som finns kvar, något som fyrfacksbilarna inte kan klara. Sven Carlsson meddelar att Hässleholm Miljö inte har extra några kostnader för detta utan det är leverantören av kärlen som betalar.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se