torsjö live

Varning för försäljare på Facebook

Varning för försäljare på Facebook

Att handla av okända personer via Facebook och betala i förskott är riskabelt. Efter att det kommit fram att varor inte levererats tog en Tyringebaserad säljgrupp på fredagen bort ett inlägg från en försäljare av abonnemang på ägg, potatis med mera.

– Bedrägeri, säger Mikael Persson, inre befäl vid Kristianstadspolisen om försäljare som tar betalt utan att leverera.

Säljaren själv säger till Frilagt att det finns förklaringar.

– Vi har haft svårt att hinna med. Nu har jag legat sjuk också och fått besked att det är corona, säger han.

Varför han då lägger upp nya annonser med löfte om leverans på måndag kan han inte förklara.

Köparna uppmanas betala via Swish – i förskott.

En kvinna i Småland berättar att hon i början på augusti såg samma annons på en annan Facebooksida med skillnaden att mannens fru stod som säljare. Betalningen skedde dock till mannen via Swish. Hon betalade 600 kronor i förskott för att få ett flak ägg per månad levererat hem till dörren under ett års tid. Men det kom inga ägg, varken i augusti, september eller oktober. Hon hade först svårt att få tag i säljaren och fick sedan olika bortförklaringar som sjukdom i familjen och att man inte hittat till adressen.

– Om man inte hittar kan man inte bara strunta i det och köra vidare. Då hör man väl av sig, säger köparen.

Samtidigt försvann en Facebookgrupp som paret skapat. Därmed gick det inte att hitta andra köpare och fråga om fler drabbats av uteblivna leveranser.

Kvinnan tänkte först att säljarna kanske tagit sig vatten över huvudet och inte hunnit med, men till slut meddelade hon att hon ville säga upp abonnemanget och få pengarna tillbaka. Då fick hon besked om att nya villkor gällde vid uppsägning. Återbetalning skulle ske först nästa månad. Hon ilsknade till och förklarade att hon inte godkänt några nya villkor.

– Jag började känna mig lurad, säger hon.

När hon fick veta av närstående i Tyringe att en ny annons lagts ut på onsdagen, trots att hon ännu inte fått vare sig ägg eller pengar, undrade hon om det var fråga om medvetet bedrägeri.

– Om jag inte får mina pengar till den 1 november kommer jag att polisanmäla. Jag har köpt en tjänst, bortförklaringar har jag inget till övers för, säger hon.

Paret marknadsför sina varor på olika Facebooksidor.

På Facebookgruppen “Tyringe ENDAST! – Köp, sälj och bortskänkes” ställdes också frågor om säljarens seriositet, bland annat om det är fråga om en registrerad firma med F-skattsedel. Svaret blev att det är hobbyverksamhet och inte näringsverksamhet. Någon undrade också hur det kan löna sig med hemleverans så långväga. Säljarnas gård ligger cirka fem mil från Tyringe. De har också loppisverksamhet där.

Sidans administratör svarar först Frilagt att hon ska kolla upp säljaren. Några timmar senare berättar hon att hon tagit bort inlägget och även personen som medlem i gruppen efter att ha hört fått från två håll att han kan vara oseriös.

– Jag tar inga såna risker i min grupp, förklarar hon.

Säljaren svarade inte när hon ställde frågor. Dock tyckte hon inte att det var något problem att säljaren inte bor på orten, det viktiga är att leverans kan ske här. Hon ser ingen anledning att i nuläget informera gruppen om varför hon tog bort säljaren.

– Jag har inga konkreta bevis.

En annan Facebooksida i Tyringe hade inlägg från samma säljare, men när det ställdes frågor där försvann den också.

Vanligt förekommande bedrägeri

Polisen har inte fått in några anmälningar mot de aktuella säljarna. Åtminstone inte vad Mikael Persson kan se.

– Men det här är väldigt vanligt förekommande. Det är bedrägeri, säger han.

Polisen varnar på sin hemsida för betalning i förväg vid köp från en privatperson på internet.

Mikael Perssons råd är också att försöka kolla upp säljaren. Finns det någon historik? Varför säljer personen det här? Har andra köpare dåliga erfarenheter? Om det finns ett Swishnummer går det att kolla vems det är.

– Det kan löna sig att själv göra lite detektivarbete, säger Mikael Persson.

Varaktig försäljning med vinstsyfte

Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverkets rättsavdelning, säger att försäljning av det här slaget är skattepliktig oavsett om det räknas som hobby- eller näringsverksamhet.

Intäkter från en hobbyverksamhet ska deklareras och skattas som inkomst av tjänst.

– Det kan bli näringsverksamhet om det är varaktig försäljning med vinstsyfte, oavsett om man tjänar mycket eller lite, säger Pia Blank Thörnroos.

I näringsverksamhet ska säljaren dessutom betala sociala avgifter. Här gäller det försäljning av grönsaker med långvariga abonnemang och marknadsföring till folk som säljarna inte känner sedan tidigare.

– Har man fler kunder än fem? Det mesta talar för att det här är näringsverksamhet, säger Pia Blank Thörnroos.

Om intäkterna är mer än 30 000 kronor exklusive moms på ett år blir säljarna också momspliktiga och ska momsregistrera sig även om det är hobbyverksamhet. Momsen är 25 procent på både grönsakerna och loppisfynden.

Den som ertappas med att inte ha skattat för sina intäkter på rätt sätt kan bli upptaxerad och tvingas betala skatten i efterhand och dessutom ett skattetillägg på 40 procent av den skatt som missats. Vid stora summor kan ärendet gå vidare till brottsutredning och eventuellt åtal för skattebrott.

Tar det som en utflykt

Säljaren låter förkyld på rösten när han förklarar att familjen har ärende till Tyringe en gång i veckan och då kan passa på att leverera till kunder i området.

– Vi tar det som en utflykt. Det här är egentligen som hobby, bara för skojs skull. Vi har andra jobb bredvid.

Han medger att leveranserna inte hunnits med.

– Det har blivit lite mycket och nu har jag legat sjuk också, säger han.

Är det då inte bättre att avvakta med nya annonser?

– Jo.

Oro för penningtvätt

Får kunderna pengarna tillbaka?

– Ja, de får pengarna tillbaka om de inte fått leverans – om banken tillåter, vi får bara swisha ett visst antal gånger på grund av reglerna mot penningtvätt, säger han.

Hur mycket ska ni betala tillbaka?

– Jag ska kolla det, jag håller på, säger han.

Hur många kunder har ni?

– Ett 20-tal, jag har inte koll på det exakt.

Har inte kollat upp skattereglerna

Han säger att han inte har kollat upp vilka regler som gäller för näringsverksamhet respektive hobby.

– Det har jag inte tänkt på, säger han.

Han förklarar att det inte blivit så mycket med loppisen nu på grund av coronapandemin.

– Det var innan vi började med äggen.

Är grönsaker och ägg mer lönsamt?

– Ja, folk verkar mer intresserade.

Angående att annonsen på Tyringesäljsidan togs bort säger han att det blev för många kommentarer och frågor där.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se