torsjö live

MP fel ute om höghastighetstågen

MP fel ute om höghastighetstågen

INSÄNDARE. Efter att tagit del av MP:s argumentation om HSR-banornas förträfflighet, kan jag inte annat än underkänna på samtliga punkter. Att bygga en höghastighetsbana på det klena underlag som finns i Sverige, 10 miljoner invånare, kommer aldrig att uppnå lönsamhet. När inte de stora länderna ute i Europa får lönsamhet, kommer lilla Sverige ännu mindre att få det. Dessutom måste man behålla samma trafik (lika många avgångstider) på de redan befintliga banorna. För servicen ska väl inte reduceras för alla de som bor vid stationerna som HSR-banorna aldrig passerar? I så fall en dålig landsbygdspolitik. Till det kommer en förstörd natur och odlingsmark för många landsbygdsboende, och inte minst en barriär för människor och djur.  Danmark har byggt en HSR-bana ner till Ringsted (250 km/h) från Huvudbangården i Köpenhamn (60 km), inte från Öresundsbron, återstoden till Rödby, 120 km, kommer den befintliga banan att uppgraderas till 200 km/h. Endast två spår är planerat under Fehmarn Bält. Här ska HSR tåg upp till Ringsted ”slåss” med godståg och övriga persontåg om utrymmet. Enligt uppgift kommer godstrafiken att öka med 40 procent. Dessutom kommer troligen inte trafiken på tyska sidan att förses med HSR-banor (för litet trafikunderlag)? Gratulerar MP till den snabba trafiken ut på kontinenten!

När höghastighetstågen ”krånglat” sig upp till Öresundsbron och Citytunneln, har vi åter två spår att tillgå, vilket rimligen borde kräva ytterligare två spår om hastigheten ska hållas i 320 km/h? Även här får man ”slåss” med övrig trafik. Ytterligare en flaskhals med andra ord. När sen tågen fortsätter norrut från Malmö, ponera att halva antalet tågresenärer tar snabbtågen och andra halvan fortfarande är kvar på ”långsamtågen”, då får vi fyra olönsamma spår. För få resenärer kan innebära indragna avgångar. 
När vi äntligen ”landat” i Hässleholm, ska resenärerna mötas av en ”miljonstation” (Hässleholm har 52 tusen invånare) i tre våningar, inkluderande 10 000 m2 försäljningsyta. Var finns dessa butiker när flera redan står tomma i stan?  När undertecknad deltog i ett webbinarium med Trafikverket, ställde jag frågan om tågen skulle hållas på marken eller i skyn, fick jag svaret: på marken! Här gick kommunens ”drömmar”  i krasch, häpp! 
Om inte MP ändrar sin inställning (och även S, C och V) till detta ”vansinniga” projekt, kommer regeringsmakten att gå dem ur händerna. Synd att MP vill riskera sin plats i riksdagen, genom att driva HSR-banorna i absurdum. Ett Miljöparti behövs för att driva ”riktiga” miljöfrågor. Avslutningsvis en kommentar till elflyg: tillräckligt energitäta batterier kommer aldrig att finnas för några längre flygsträckor. I varje fall inte med 2-300 passagerare med bagage.  


Lars Nord, Hässleholm

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se