torsjö live

Stor driftstörning i fibernätet

Stor driftstörning i fibernätet

Hässleholms kommuns fibernät drabbades på fredagen av en större driftstörning som enligt Jonas Birgersson på kommunikationsoperatören Via Europa kunnat ge påverkan på hela södra Sverige. Problemet ledde till att vissa kunder fick väldigt långsamt internet eller inte kunde komma in på en del webbsidor, fick störningar i bildkvalitet på tv:n och inte kunde ladda sin programguide. Det orsakades av ett mjukvarufel i en huvudväxel och ska vara avhjälpt under natten till måndagen.

Via Europa har haft avtal som kommunikationsoperatör för Hässleholms fibernät sedan starten 2015. Styrelseordföranden och it-ikonen Jonas Birgersson, som idag arbetar på företagets utvecklingsavdelning i Lund, är den som svarar på frågor från media. Han berättar att driftstörningen berodde på ett både ovanligt och diffust fel som var svårt att hitta. Det visade sig sitta i en dataväxel, en router.

– Det var en processor där vi hade fått ett fel som gjorde att den inte kunde släppa trådarna. Det blev fullt efter en viss mängd så den klarade inte att skicka alla paket. Det var ett diffust fel som är det värsta att felsöka. Det var inte ett avbrott, det hade varit enklare, säger Jonas Birgersson.

Jonas Birgersson på kommunens kommunikationsoperatör Via Europa, beklagar olägenheten som driftstörningen innebar för kunderna och att den tog lång tid att åtgärda. Arkivbild: Berit Önell
Larmet från den första kunden kom på fredagen, men felet var diffust och tog tid att lokalisera. Foto: Berit Önell

Han förklarar att det tog lång tid att åtgärda felet av två anledningar. För det första var det diffust och såg först ut som flera olika mindre fel.

– När det händer några gånger förstår man att det är något som inte stämmer, säger han.

För det andra hade felet uppstått i en så kallad huvudväxel där en åtgärd skulle kunna ställa till större problem.

– Där måste vi vara mycket försiktiga. Det krävs protokoll och arbete kan bara utföras vissa tider på dygnet, säger Jonas Birgersson.

Eftersom det tog tid att lokalisera felet kunde åtgärderna inte sättas in förrän klockan 02-04 natten till måndagen.

– Om vi hade haft otur när vi gjorde ingreppet hade det kunnat ge påverkan på hela södra Sverige, säger Jonas Birgersson.

En felanmälan har nu gjorts till tillverkaren av processorn.

Enligt Jonas Birgersson finns inga tecken på att yttre påverkan orsakat driftstörningen.

– Det här satt på insidan, processorn fick för mycket att göra. Det är väldigt sällsynt, men vi tar det på allra största allvar, förklarar han.

Det är oklart hur många kunder som drabbades, men enligt loggarna och beräkningarna var det som mest knappt 100 kunder samtidigt. Antalet anmälda fel var klart färre. Jonas Birgersson tror att det var ett 30-tal.

– Olika kunder rapporterade olika symptom vid olika tillfällen, förklarar han.

Kunderna felanmäler till sin tjänsteleverantör som i sin tur informerar Via Europa om fel som rör nätet. Det första larmet kom klockan 14.30 på fredagseftermiddagen. Frilagt var dock utan fungerande internet sedan morgonen.

– Det kan ha pågått redan innan, men på en låg nivå så att kunderna inte reagerade på det, säger Jonas Birgersson.

Tony Hadarson, kommunens fiberchef. Foto: Berit Önell

Han uppmanar alla kunder att alltid felanmäla så fort som möjligt så att informationen når fram till Via Europa och åtgärder kan sättas in. Företaget ansvarar för cirka 150 nät i tio olika länder.

Kommunens fiberchef Tony Hadarson instämmer.

– Om fler hade anmält tidigare kanske det hade gått snabbare att konstatera att det var ett allmänt fel, inte något enskilt, säger han.

Kommunens fibernät informerade först på söndagen om driftstörningen på sin hemsida. Då hade dess Facebooksida redan mängder av kommentarer från drabbade invånare.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se