Sin egen överbudspolitik

INSÄNDARE. Ronny Larsson förnekar sig inte, nu går han åter igen till hårt angrepp mot regeringen och Miljöpartiet. Han tror inte ett ögonblick på att  det är marknaden som bestämmer priset på vår energi (el och drivmedel). Endast regeringen och Miljöpartiet som är de skyldiga. Skatterna är på goda grunder beslutade av riksdagen och det är svårt att se hur dessa ska täcka alla kostnader vi har för vad bilismen med alla avgaser och olyckor ställer till med. Tvättade själv bilens rutor efter att inte använt den under en längre tid. Fick tvätta tre gånger för att få bort allt sot och vägdamm som lagt sig på rutorna. Tänkte att alla de föroreningarna får jag in i mina lungor, när jag cyklar och går i stan. Hemska tanke!
Nu har Ronny Larsson övergivit sin tidigare ”överbudspolitik” och vill i stället för att sänka drivmedelsskatten med minst 8 kronor, ”föreslagit” Mikael Damberg att sänka skatten med 9 kronor för dieseln och 6 kronor för bensinen. Eftersom han kör en dieselbil är det självklart att han vill ha mest sänkning för sin egen plånbok. Inte med ett ord hur det ska betalas eller att EU inte tillåter en sådan sänkning. Mer anmärkningsvärt är hur de borgerligas förslag till sänkning om 5 kronor till fullo ska ska betalas.
I sin senaste insändare (Frilagt 25/3) ger han ett exempel på en resa till affären på 10 mil. Vem har 10 mil till affären i Skåne, möjligen i norra Sveriges inland? En något sånär modern bil drar för övrigt inte 1 liter/mil, lite drygt hälften. Merkostnaden på 200 kronor stämmer således inte. Mat kan för övrigt i vissa fall fås  hemkörd. Om Ronny Larsson vill använda räkneexempel, bör han hålla sig till fakta i sina uträkningar.


Lars Nord, Hässleholm

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com