logga-ligg-tjock

Problem med fibernätet – Via Europa hotade stänga ner i förtid

Problem med fibernätet – Via Europa hotade stänga ner i förtid

Kunder står utan internet sedan i torsdags och många kan inte se tv när Hässleholms fibernät byter kommunikationsoperatör från Via Europa till Telias Zitius. Informationen som gått ut har varit bristfällig och inte nått alla berörda. Men enligt Tony Hadarson, vd på det kommunala bolaget, kunde det varit mycket värre. Via Europa hotade nämligen med att stänga ner i förtid om inte avtalet förlängdes med ett år. Kommuninvånarna hade då kunnat bli utan fiber i två månader. Därför tidigarelades övergången till Telia.

Tony Hadarson berättar på tisdagen för Frilagt att närmare 4 000 användare hittills migrerats. Det är ungefär hälften av de hushåll som är anslutna till fibernätet. Dessa ska nu vända sig till Telias Zitius vid frågor om leverans av bredband och tv från de olika tjänsteleverantörerna.

– I det stora hela har det gått betydligt över förväntan, med tanke på hur många som ändå flyttats över. Det är 50-70 som hört av sig till oss. Men jag förstår deras frustration, säger Tony Hadarson.

Han berättar att en del oväntade problem uppstod när de första kunderna migrerades och att bolaget satt in extra tekniker för att lösa dem.

Tony Hadarson, vd på Hässleholms fibernät, hoppas att resten av migreringen ska gå lättare och att kunderna ska uppskatta det större utbudet av tjänsteleverantörer med Telia som kommunikationsoperatör. Foto: Berit Önell

Telia har 17 tjänsteleverantörer och sju tv-leverantörer, betydligt fler än de Via Europa kunde erbjuda. Men Via Europas enda tv-leverantör Connect TV finns inte med i utbudet. Det innebär att alla kommuninvånare som haft tv via fiber måste välja en ny leverantör och att det ofrånkomligen blir ett avbrott i tv-sändningarna tills beställningen är gjord och en ny box levererad på posten.

Enligt avtalet med Zitius, som tecknades i februari, skulle övergången ske den 1 oktober. Migreringen av kunderna skulle då göras i augusti-september. Istället blir det mitt i sommar och semester och på kort varsel.

Den 11 juli gick Hässleholms Fibernät ut på sin Facebooksida och via mejl till kunderna med information om att arbetena skulle ske mellan den 18 och 31 juli. Kunderna fick veta att det skulle bli kortare avbrott i bredbandstjänsterna på cirka en och en halv timme.

– På grund av yttre omständigheter behöver vi tidigarelägga övergången, skriver bolaget.

Det kommunala bolaget Hässleholms Fibernät har informerat kunderna på sin Facebook-sida med kort varsel. Uppgifterna har också varit ofullständiga.

Men plötsligt ändrades planerna alltså och migreringen sattes igång torsdagen den 14 juli.

– Vi har fått möjlighet att redan nu flytta över några av våra kunder till den nya plattformen, skrev bolaget på Facebooksidan på fredagen och meddelade att vissa orter skulle beröras samma dag.

Informationen stämde dock inte. Bland annat blev Ballingslöv och Tormestorp utan bredband redan på torsdagen. Likadant var det på måndagen och tisdagen, enligt irriterade kommentarer på Facebooksidan. Mellan 800 och 1 000 kunder migrerades enligt Tony Hadarson under torsdagen och fredagen.

Tony Hadarson berättar att beslutet att göra migreringen redan i juli fattades sent.

– I juni kom Via Europa och ville stänga ner den 31 juli om de inte fick ett avtal om förlängning på ett år. Jag gav förslag på ett halvår, de kom tillbaka och sa åtta månader. Då satte jag mig med Telia istället och vi kom fram till att det var bäst att migrera före den 31 juli för abonnenternas bästa. Jag har även pratat med Post- och telestyrelsen om detta. Vi hade kanske stått där i kanske två månader och kunderna hade varit helt utan internet, säger han.

Han förklarar också att det i så fall hade blivit riksnyheter, något han inte var så intresserad av.

– Lite skriverier hade jag räknat med, det får man ta, säger han.

Han förklarar att den nu ännu snabbare tidsplanen gav möjlighet att testa på ett mindre antal hushåll först.

– Det visade sig att vi hittade en del fel som vi inte räknat med. Efter testen bestämde vi att ta in några tekniker som åker runt. Vi behöver åtgärda eftersom, säger han.

Ett av felen berodde på överhettning i en nod på Kristinehemsområdet.

– Det var en kylanläggning som inte riktigt höll måttet. Några av felen gav också följdfel, säger Tony Hadarson.

Borde ni inte i förväg ha informerat de kunder som skulle migreras före den 18 juli?

– Det var kanske fel av oss att inte gå ut med det, säger Tony Hadarson.

Han förklarar också att det brustit i kommunikationen med en del av tjänsteleverantörerna.

– Informationen verkar inte ha gått hela vägen ut till supportorganisationerna. Igår sa jag till Telia på skarpen att det måste fungera. Det duger inte att tjänsteleverantörerna hänvisar tillbaka, kunderna får dubbla budskap, säger han.

För kunder som inte har Connect TV ska migreringen bara innebära en ny bärare av tjänsten, man är fortfarande kund hos sin bredbandsleverantör.

När det gäller Connct TV säger Tony Hadarson att det går att beställa ny tv-leverantör samma dag som migreringen sker.

– Jag pratade med en igår (måndag) som ska få tv på torsdag. Så fort adressen är inlagd går det att beställa via Zmarket, men tv-boxen ska bli hemskickad. Tjänsten som sådan har man tillgång till direkt i sin moibiltelefon om man vill, säger han.

Han förväntar sig att den återstående migreringen ska gå smidigare.

– Nu har vi sett barnsjukdomarna. Nu ska väl allt förhoppningsvis gå betydligt lättare, säger han.

Enligt Tony Hadarson var det främsta syftet med att byta kommunikationsoperatör att få ett större tjänsteutbud.

– Vi har fått väldigt mycket kritik för utbudet.

Bolaget utnyttjade ett undantag från upphandlingsreglerna inför beslutet.

– Telia har också en helt annan struktur på support och felavhjälpande, säger Tony Hadarason.

– Via Europa är ett litet företag, vi vet inte hur länge de överlever.

Frilagt har sökt Jonas Birgersson på Via Europa för en kommentar.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se