Efter inspektion på omsorgsförvaltningen i Hässleholms kommun bedömer Arbetsmiljöverket att ansvariga chefer saknar tillräcklig kunskap för riskbedömningar av arbetsmiljön. Det handlar även om för hög arbetsbelastning för enhetschefer, bland annat på grund av hög personalomsättning bland sjuksköterskor.
– Anlita företagshälsovård eller motsvarande sakkunnig hjälp utifrån, kräver Arbetsmiljöverket som varit på besök två gånger på två veckor.
Inspektionerna har skett på kontoret för omsorgsförvaltningens avdelning för hälsa och sjukvård där enhetscheferna för sjuksköterskorna arbetar. Frilagt var den 20 oktober först med att berätta att facket Vårdförbundet slagit larm till Arbetsmiljöverket om arbetsmiljörisker med kommunens hyrstopp för sjuksköterskor. Vid tillfället saknades 21 sjuksköterskor. Trots det genomfördes hyrstoppet den 1 november.
Inspektion efter fackets larm
Arbetsgivaren tog fram en åtgärdsplan, men den var enligt Vårdförbundet inte tillräcklig och därför kom Arbetsmiljöverkets inspektörer i onsdags på besök. Facket har tagit fram en kravlista där man bland annat påpekar att föreslagna förflyttningar av personal med redan begränsad bemanning riskerar att försvaga verksamheten ytterligare. Att placera undersköterskor på vakanser duger inte heller även om de är specialistutbildade eftersom de inte fullt ut kan ersätta en sjuksköterska.
Inför inspektionen ombads omsorgsförvaltningens företrädare ta fram organisationsschema, åtgärdsplanens prioriteringslista för sjuksköterskor och uppgifter om övertid, sjukskrivningar, uppsägningar med mera. Vid mötet deltog Birgitta Ljungbeck, tillförordnad verksamhetschef för sjuksköterskorna samt enhetschefer och skyddsombud.
Något beslut fattades inte vid mötet, men Birgitta Ljungbeck säger att hon tyckte att det var ett bra samtal.
– Det finns saker vi behöver åtgärda, säger hon.
– Det var första steget idag. De lyssnade in båda sidor.
Hon konstaterar att situationen i nuläget är ansträngd.
– Ja, det är lite vakanser och någon som sagt upp sig. Men vi har sökande till tjänsterna och kommer att ha en bra bemanning från i januari eller februari i alla fall, säger hon.
Hon anser att det på skyddsombudens kravlista både finns saker som är relevanta och sådant som hon inte håller med om.
– Det är klart att det blir ansträngt med sådana här förändringar. Vi har haft bemanningssköterskor i många år.
– HSL-undersköterskor kan aldrig ersätta sjuksköterskor men ger möjlighet till en ganska bra avlastning.
Fem krav på arbetsmiljöarbetet
Den 6 november var Arbetsmiljöverket också på plats på kontoret och inspekterade då arbetsmiljöverksamheten. Det ledde till fem krav som måste åtgärdas innan det blir återkontroll i februari.
Vid inspektionen framkom att inga undersökningar och riskbedömningar har gjorts av enhetschefernas organisatoriska och sociala arbetsmiljö. Det trots att det under lång tid kommit signaler om risker för ohälsa. Ansvarig chef hade inte heller fått någon introduktion. Det har också framkommit liknande brister vid tidigare inspektioner.
– Arbetsmiljöverket bedömer därför att det saknas tillräcklig kunskap och kompetens gällande undersökningar och riskbedömningar avseende den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Ni behöver därför anlita sakkunnigt stöd utifrån, skriver Arbetsmiljöverket i sitt inspektionsmeddelande.
Annars kanske ansvariga varken upptäcker risker eller förebygger dem på lämpligt sätt, varnar Arbetsmiljöverket.
– Då kan riskerna leda till att era arbetstagare blir sjuka eller skadar sig i arbetet.
Kravet är att förvaltningen ska anlita företagshälsovård eller motsvarande sakkunnig hjälp utifrån som stöd.
Birgitta Ljungbeck berättar att kontakt nu tagits med företagshälsovården för att kommunen ska få hjälp med riskbedömningarna.
– Vi ska säkerställa att vi hanterar allt rätt, säger hon.
Enhetschefer har för hög arbetsbelastning
Arbetsmiljöverket konstaterar att enhetscheferna kan löpa risk att drabbas av ohälsa på grund av arbetsbelastningen.
Orsaken är bland annat att personalomsättningen bland sjuksköterskorna är hög och att samma problem finns bland enhetscheferna. De får därför ofta täcka för andra enhetschefer medan rekrytering pågår. Hyrstoppet har även påverkat enhetschefernas arbetsbelastning som arbetar mer än normal arbetstid. Trots detta har ingen riskbedömning gjorts.
Arbetsmiljöverket kräver nu att enhetschefernas arbetsbelastning undersöks och att arbetsgivaren tar reda på om resurserna för arbetet är anpassade till kraven i arbetet. Utifrån resultatet av riskbedömningen ska åtgärder vidtas.
– Åtgärderna ska leda till minskade krav i arbetet och/eller att resurser för arbetet tillförs, skriver Arbetsmiljöverket.
Arbetsgivaren måste se till att enhetscheferna får kännedom om vilka arbetsuppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå, sätten de ska arbeta på, prioriteringar som gäller när tiden inte räcker till, vem som ger stöd och hjälp samt vilka egna befogenheter de har att bestämma över föregående punkter.
– Enhetscheferna har kanske lämnats lite för ensamma, säger Birgitta Ljungbeck.
Arbetsmiljöverket kräver också att omsorgsförvaltningen tar fram skriftliga rutiner för undersökning och bedömning av arbetsmiljöriskerna och ser till att alla som har uppgifter i arbetsmiljöarbetet får tillräckliga befogenheter, resurser och kunskaper.
Berit Önell