Släckningsarbetet blev omfattande efter en brand som startade på söndagseftermiddagen i cirka 2 500 kubikmeter grovsopor på Vankiva återvinningscentral. Allmänheten inom en radie på fyra kilometer uppmanades via ett VMA, viktigt meddelande till allmänheten, att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Detta kunde hävas först på måndagsmorgonen. Men återvinningscentralen håller öppet som vanligt under måndagen.

Larmet om branden kom till räddningstjänsten klockan 13.56. En stor räddningsinsats med fordon från Hässleholm, Tyringe och Bjärnum sattes snabbt in och arbetar fortfarande vid 18-tiden på platsen.
Inledningsvis fanns spridningsrisk, både till intilliggande brännbara sopor och till en byggnad med plasttak.
– Just nu är läget ganska bra, spridningsrisken är minimal, säger vakthavande befäl Melissa Millbourn nu.
Hon berättar att räddningstjänsten har hjälp av Hässleholms Miljös personal med befintliga grävmaskiner och hjullastare för att kunna släcka inne bland soporna.
– De har god beredskap, säger Melissa Millbourn.
Fortfarande brinner det till och från med öppna lågor.
– Vi lämpar av, delar upp avfallet i mindre högar som vi kan släcka, förklarar Melissa Millbourn.
– Annars rinner vattnet bara av.
När soporna sprids ut blossar elden upp, innan räddningstjänsten släcker igen.
– Vi måste släcka av efterhand, annars blir det spridningsrisk igen.
– Det pulserar, därför kan vi inte heller säga när faran är över.
Melissa Millbourn säger att räddningstjänsten kommer att vara kvar under kvällen, eventuellt även en bit in på natten innan man kan lämna över bevakningen till Hässleholm miljö.

Avfallet som brinner innehåller många olika saker, bland annat resväskor, möbler, frigolit och tomma dunkar. Det ska inte vara något farligt avfall.
– Brandröken är giftig, men det är inget farligt gods bland det som brinner, säger Melissa Millbourn.
Klockan 16 gick ett VMA ut för att varna allmänheten.
– På grund av brand i avfallsanläggning med kraftig rökutveckling som följd uppmanar räddningsledaren alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation, löd meddelandet som skickades som sms till mobiltelefoner i området och även gick ut via Sveriges Radio P4 Kristianstad.
Enligt meddelandet berördes Vankiva, Finja samt norra delarna av Hässleholms stad. För mer information hänvisades till radion.
– Vi har nordostlig vind just nu, därför är Finja drabbat. Men det var lika bra att ta med Hässleholm också. Vinden kan fort vända, säger Melissa Millbourn.
Polisen spärrade först av anläggningen. Senare under eftermiddagen tog Hässleholm Miljö över.
Även arbetet med att övervaka så att branden inte blossar upp igen har nu tagits över av det kommunala bolaget.
Brandorsaken är ännu okänd.
– Det var aldrig någon fara för våra medarbetare eller besökare på återvinningscentralen, säger Emma-Karin Trygg Vincic, marknadschef på Hässleholm Miljö, på bolagets hemsida på måndagen.
Berit Önell
Dela detta:
- Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
- Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
- Dela på Telegram (Öppnas i ett nytt fönster) Telegram
- Dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster) WhatsApp
- E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
- Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
