Hässleholms kommun backade till slut. På tisdagen fick kvinnan som var nära att svälta ihjäl på Humanas korttidsboende i Norra Vram komma hem till sonen och hunden i Hässleholm. Ansvariga hävdar att det är först nu hon tydligt uttryckt att hon vill hem. Men sanningen är att hon sagt det hela tiden och inte alls velat vara i Norra Vram. Nu har det också kommit fram att hon fått trycksår under tiden där.

Personalen på korttidsboendet tillkallade inte läkare förrän efter Frilagts besök den 10 maj då kvinnans tillstånd var akut. Hon hade enligt läkaren som kom ett par dagar senare knappt varken ätit eller druckit på över en månad och var uttorkad. Dropp sattes in och hon räddades till livet, vilket också gjorde att hon började prata igen efter att ha varit tyst i två veckor. Det hon nu upprepade var att hon ville hem.
Sonen Linus har hela tiden trott att hans mamma skulle äta bättre hemma. Så blev det också.
När Frilagt kommer på besök ett par timmar efter att hon kommit hem äter hon köttbullar med gräddsås, kokt potatis och morötter, en av hennes favoriträtter. Hon dricker också ordentligt och pratar lite. Hon är glad att vara hemma, men trött.
Linus hoppas att hon ska återhämta sig efter de påfrestningar hon utsatts för. Han har fått information av kommunens sjuksköterska om hälsoläget. Det som är oroväckande är att mamman fått trycksår, något hon klarade sig ifrån under de tre månader hon bodde hemma innan hon fick sepsis. Kommunens sjuksköterska har fått veta att trycksåret uppstod på korttidsboendet när hon satt för länge i rullstolen på grund av att hon vägrade lägga sig.
Linus berättar att kommunen nu helt verkar ha svängt i sin attityd till honom och mamman. Personal har beklagat att det inte blev rätt tidigare.
– Det är klart hon ska få komma hem om det är det hon vill, sa biståndshandläggaren som på måndagen meddelade att hemtransport skulle ordnas under tisdagseftermiddagen.
– Alla är jättetrevliga nu, säger Linus.
Frilagt har förgäves sökt biträdande myndighetschef Derlita Matsson, som fattade beslutet att placera mamman på korttidsboendet i Norra Vram och sa nej till att hon skulle få komma hem, samt hennes chef, omsorgens förvaltningschef Annette Viksten Åhl.
Berit Önell
Läs mer:
2026-04-21 Omsorgen anmälde inte vårdskada – men orosanmälde anhörig
2026-04-24 Mamman skickad till korttidsboende mot sin vilja
2026-04-28 Fick adress till korttidsboendet – men sekretess hindrar kontakt
2026-05-06 Falska anklagelser mot anhörig i omsorgens orosanmälan
2026-05-14 Nära svälta ihjäl på korttidsboendet – akut räddningsinsats pågår
2026-05-17 Pratade igen efter svälten på boendet – fler absurda anklagelser mot anhörig
Dela detta:
- Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
- Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
- Dela på Telegram (Öppnas i ett nytt fönster) Telegram
- Dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster) WhatsApp
- E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
- Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
