KRÖNIKA. – Säg som det är!
Det är det bästa rådet till makthavare som granskas av Frilagt eller andra medier. Däremot är det en riktigt dålig idé att vägra svara på frågor, förneka fel och misstag eller lägga ut dimridåer.

I Hässleholm går politiker och tjänstepersoner fortfarande till motattack mot Frilagt och andra medier som har det demokratiska uppdraget att granska dem. De borde ha lärt sig vid det här laget att det är dömt att misslyckas. Det hjälpte inte ens att få bort mig från Norra Skåne, tvärtom ledde det till ännu mer och oberoende granskningar genom Frilagt. Makthavarna borde också ha lärt sig att granskande journalistik är bra för både kommunen och demokratin.
När granskande journalistik avslöjar missförhållanden kan det leda till att oegentligheter, korruption och maktmissbruk stoppas. Tyvärr är det inte alltid så, men då är mitt recept att det behövs ännu mer granskande journalistik.
Hässleholm har en lång historia av skandaler och alla är inte avslöjade än. Frilagts historia börjar också bli ganska lång, liksom vår lista med uppmärksammade granskningar. Just idag fyller tidningen 11 år. Ärligt talat trodde jag inte att den skulle behövas så länge. Det var kanske naivt, men jag hoppades att antingen skulle makthavarna tvingas omvända sig och skandalerna upphöra eller skulle Norra Skåne ta grävandet på så stort allvar att Frilagt inte skulle ha något att göra. Varken det ena eller det andra har hänt ännu, även om jag får berömma Norra Skåne för både uppföljningen av matskandalen inom äldreomsorgen och avslöjandet om det kommunala va-bolaget Hässleholm Miljös skövling av fågelbon i Enhörningsdammen, ett brott som fått länsstyrelsen att vakna och göra polisanmälan.
Uppmärksamheten kring äldreomsorgens för näringsfattiga mat i både Frilagt och Norra Skåne har lett till ett par motdrag från ansvariga på kommunen. Istället för att svara på Frilagts frågor på måndagen skickade ansvariga på tisdagseftermiddagen – strax före klockan 16 så att det inte skulle bli lätt att få tag i någon och ställa fler frågor – ett pressmeddelande fullt med floskler om matorganisationen. Idag kom ett nytt försök: en inbjudan till presskonferens om maten imorgon eftermiddag. Strax före klockan 16 idag kom också ett mejl med svepande ickesvar från måltidsorganisationen.
Motattackerna har varit på en annan nivå under Frilagts granskningar de senaste veckorna om kvinnan som tvingades till korttidsboende, trots att hennes uttryckliga vilja var att komma hem efter sin sjukhusvistelse. Information har konsekvent undanhållits och inga interna anmälningar har blivit offentliga. De enda handlingar vi fått ut är maskade orosanmälningar, anhöriga har själva inte ens fått dem. Vi hade aldrig kunnat skriva om fallet om inte kvinnans son varit så noggrann med att dokumentera allt som hänt, via inspelningar och mejl som vi fått ta del av.
Till slut, efter att kvinnan i sista stund räddats till livet efter svältkuren på korttidsboendet, fick vi tala med ansvariga chefer inom omsorgen. Därefter kunde vi skriva om att de i generella svar på våra frågor bekräftade att det som hänt sannolikt bröt mot flera lagar. Det är framförallt olagligt att mot människors vilja tvinga på dem omsorgsinsatser och förneka dem kontakt med anhöriga, att skriva orosanmälningar med grundlösa anklagelser mot anhöriga och att använda dem som underlag för beslut om äldreomsorg.
På måndagen kom ett motdrag på kommunens hemsida, en “nyhet” med rubriken “Så hanterar myndigheten kontakter och ärenden”.
– Med anledning av att det i olika forum framkommit uppgifter som är felaktig information vill vi tydliggöra hur processen ser ut när du kontaktar myndigheten, inleds den anonyma texten.
Den påstår att all handläggning sker enligt gällande lagstiftning, bland annat förvaltningslagen, och utgår från principerna om rättssäkerhet, objektivitet och likabehandling.
Något som det aktuella fallet motbevisar.
Texten tar också upp hur det kan säkerställas vem som har rätt att företräda en person som inte själv kan föra sin talan. Men bara god man, förvaltare och fullmakter nämns – inte så kallat presumtivt samtycke som används inom omsorgen och innebär att tjänstemännen bestämmer utifrån vad som bedöms bäst för en enskild som inte kan uttrycka sin vilja. Detta måste användas restriktivt och vad den enskilde sagt tidigare ska tas i beaktande. Om personen kan meddela vad den vill på annat sätt än talat, exempelvis genom tecken, ska det gälla.
Frilagt har fått bekräftat att det är cheferna som beslutat i ärendet vi skrev om som ligger bakom texten på hemsidan. Vi har sökt vederbörande och uppmanats att mejla frågor, vilket vi gjort. Inget svar har kommit ännu. Vi vill bland annat veta vilken information som är felaktig och i vilka forum, varför inte undertecknad som ansvarig utgivare kontaktats om något är fel i Frilagts artiklar och hur man kan påstå att all handläggning följer gällande lagstiftning.
Om ansvariga inte kan erkänna att stora misstag begåtts här och vidta åtgärder för att det inte ska hända igen har vi alla anledning att vara verkligt oroliga.
Vi på Frilagt kommer i vilket fall att fortsätta gräva och räds inte motattacker från makthavare som känner sig trampade på tårna.
Fortsätt att stödja tidningen ekonomiskt! Det finns mycket kvar att göra.
Berit Önell
Ansvarig utgivare
Dela detta:
- Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
- Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
- Dela på Telegram (Öppnas i ett nytt fönster) Telegram
- Dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster) WhatsApp
- E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
- Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
