Tornklättring och välgörenhet

Den som vågade klättra upp i kyrktornet fick magnifik utsikt över Hässleholm.

Under lördagen fick hässleholmarna möjlighet att klättra upp i Hässleholms kyrktorn för att få en överblick över Hässleholm. Aktiviteten ingick i Svenska Kyrkans insamlingskampanj inför påsken.

Uppe i tornet fick man trängas med kyrkklockorna.

Som avslutning på årets insamling anordnade Hässleholms församling ett evenemang under lördagen med namnet Hässleholm Ger.

Kommunens invånare kunde delta i aktiviteter för 20 kronor och vara med i att stärka Svenska kyrkans internationella arbete.

– Pengarna går till lokala organisationer som förmedlar biståndet vid katastrofinsatser, sa kyrkoherde Klas Sturesson.

Årets evenemang i Hässleholm var en större satsning än tidigare år.  Besökare erbjöds delta i ett flertal aktiviteter i Hässleholms kyrka och i församlingshuset på Kyrkbacken.

Anställda från församlingen och ideella krafter såg till att besökarna togs emot väl. Det fanns korvgrillning och kakbuffé för den hungrige och aktiviteter för olika målgrupper.

På kyrkbacken kunde den hungrige ta en paus med grillad korv.
Klara Hegarty fick en ansiktsmålning av Emmie Wåhlin.

Den som kände sig manad kunde ta den branta trappan upp i kyrktornet från 1914, vilket vi från Frilagt tog oss an. 83 steg upp huserar kyrkklockorna som man får trängas med när man tittar ut över Hässleholm.

Väl nere på marken igen träffade vi familjen Hegarty, just när barnbarnet Klara fick sin ansiktsmålning färdigställd medan mormor Anna och syskonet Loutro tittade på.

Senare under dagen skulle det hållas en modevisning, där kläder från Röda Korsets och Pingstkyrkans secondhandbutiker skulle visas upp. Övriga aktiviteter som erbjöds var guidning av kyrkan, tipsrunda, korvgrillning och körsång. Tidigare i veckan har man under kampanjen stått med insamlingsbössor vid kommunens större butiker.

Under förra årets kampanj samlade man ihop cirka 75.000 kronor lokalt. I hela landet lyckades Svenska kyrkan samla ihop cirka 31.7 miljoner under sin kampanj 2018.

Text: Andreas Adersjö
Foto: Urban Önell

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com