Norra Skåne klandras för kränkande svar

Pressens opinionsnämnd klandrar tidningen Norra Skåne för kränkande omdömen på insändarsidan mot Gert Jacobsson, tidningens tidigare nyhetschef och numera medarbetare i Frilagt. Han hade skrivit en insändare om att Norra Skåne inte berättat hela sanningen om Föreningen grävande journalisters motivering till att Hässleholm tilldelades priset Årets rullgardin 2014. Chefredaktören Mimmi Karlsson-Bernfalk svarade att hon var förvånad över hans plötsliga journalistiska engagemang och antydde att han var en rättshaverist.

Gert Jacobsson är nöjd med beslutet i Pressens opinionsnämnd som fäller tidningen Norra Skåne efter chefredaktörens kränkande omdömen på insändarsidan.
Gert Jacobsson är nöjd med beslutet i Pressens opinionsnämnd som fäller tidningen Norra Skåne efter chefredaktörens kränkande omdömen på insändarsidan.

Gert Jacobssons insändare i mars i år hade rubriken ”Medveten censurering?” . Den vände sig emot att tidningen i en nyhetsartikel och en krönika försökte ge sken av att det enbart var kommunen och kommunpolitikerna som fått Rullgardinen och utelämnade att även ledande företrädare för den lokala pressen hade ett ansvar för det som inträffat.

Gert Jacobsson citerade ur Föreningen grävande journalisters motivering: ”Kommunens politiker har, tillsammans med ledande företrädare för den lokala pressen, försökt minska allmänhetens insyn och försvåra kritiska granskningar”. Han undrade om Norra Skåne inte förstått innebörden av pressmeddelandet från Föreningen grävande journalister eller om det var fråga om medveten censur.

Norra Skåne klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed på grund av att utgivarens svar på insändarsidan på två punkter riktade sig mot Gert Jacobssons person, inte mot hans åsikter.

– Att skriva ”Det är nog inte bara jag utan även tidigare kollegor som förvånas över Gert Jacobssons plötsliga journalistiska engagemang” är kränkande eftersom det skjuter in sig på Jacobssons sätt att förhålla sig till sitt yrke. En oengagerad journalist är en dålig journalist, skriver Pressens opinionsnämnd i sitt beslut.

Nämnden ser också allvarligt på att utgivaren använder ordet rättshaverist även om utgivaren inte uttryckligen skriver att Gert Jacobsson är en rättshaverist.

– Men han associeras till begreppet genom utgivarens formulering. Utgivarens svar handlar inte om insändare och insändarskribenter i största allmänhet utan om vad just Jacobsson skrivit, fastslår PON.

Gert Jacobsson, med mer än 35 år i journalistyrket, är nöjd med beslutet.

– Det känns väldigt bra, säger han. Men jag visste nog att jag skulle få rätt. Jag har jobbat så länge i branschen, så jag vet vad som gäller. Det var inte svårt att förutsäga att utgivaren gjort fel. Hon struntade i sakfrågorna och koncentrerade sig på att angripa mig. Så gör man inte. Då kostar det.

För honom personligen innebär beslutet en upprättelse.

– Avsikten var såklart att misstänkliggöra mig inför läsarna. De läsare som inte känner mig måste ha undrat, säger han.

Han konstaterar också att Norra Skåne fortfarande inte erkänt att tidningen var delaktig i priset.

– Det talar för sig själv och är väldigt allvarligt. De som bara läser Norra Skåne får en felaktig bild av vad som hänt. Man lurar läsarna och det är något som en tidning inte ska syssla med, säger han.

Det är andra gången på kort tid som Norra Skåne klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed med anknytning till den så kallade Norra Skåne-skandalen. I slutet på oktober gällde det att undertecknad inte fick bemöta kränkande påståenden från utgivaren på Norra Skånes insändarsida.

Påföljden för varje fällning blir att ett uttalande från PON skyndsamt måste publiceras och att en expeditionsavgift måste betalas, för Norra Skånes del 32 000 kronor per fällning, exklusive moms.

Läs hela PON:s beslut här:

http://www.po.se/faellningar/faellda-aerenden/919-kraenkande-omdoemen-fran-chefredaktoeren

Berit Önell

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com