torsjö live

Medborgarkontor öppnade i stadshuset

Medborgarkontor öppnade i stadshuset

Ewa Wendt tar emot i medborgarkontoret som öppnade i stadshusets foajé på måndagen. Foto: Berit Önell

Ett medborgarkontor öppnade på måndagen i Hässleholms stadshus. Här tar samhällsvägledare Ewa Wendt emot för att hjälpa invånarna med enklare kommunala ärenden och svara på frågor. Hon ansvarar även för den så kallade Infopoint som ersätter den sedan i fredags stängda Turistbyrån i kulturhuset. Officiell invigning sker den 19 september.

Medborgarkontoret är placerat i stadshusets foajé där Ewa Wendt sitter bakom disken intill receptionens personal.

– Vi smygöppnade idag eftersom behovet finns. Men allt är inte riktigt klart än, berättar hon.

Bland annat väntar hon på två publika datorer som allmänheten ska kunna använda utan kostnad, exempelvis för att söka information och uträtta myndighetsärenden. Denna vecka kan hon också hjälpa till med frågor kring valet.

– Jag kan avlasta förvaltningarna med snabba ärenden så att det också tar lite kortare tid för medborgarna. Jag kan inte svara på allt, men hjälpa en bit på väg, säger hon.

Omkring 15 personer besökte kontoret första dagen.

Ewa Wendt har lång erfarenhet av arbetsuppgifterna efter 17 år på kommunens medborgarkontor i Vittsjö. Kontaktnätet inom kommunen har hon redan byggt upp.

De nya broshyrställen fylls nu med information om turistmål. Foto: Berit Önell

– Vi har också haft en arbetsgrupp med representanter för alla förvaltningar för att se hur vi kan arbeta för att ”sätta kunden i fokus”. Medborgaren ska inte behöva bollas runt. Det spelar ofta ingen roll vem på kommunen som svarar på en fråga, bara man får svar, förklarar hon.

Det kan också gälla att hitta rätt handläggare i specifika frågor. På medborgarkontoret i stadshuset finns tre mindre mötesrum där allmänheten kan träffa tjänstemän för att få hjälp med olika ärenden. Ett av dem är ett så kallat säkerhetsrum med flyktväg ifall en hotfull situation skulle uppstå.

Medborgarkontoret är öppet dagligen klockan 9-12.30, på måndagar, tisdagar och torsdagar dessutom klockan 14-16. Telefonnumret är 0451-26 67 00.

Sedan tidigare finns medborgarkontor i Hästveda, Sösdala och Vittsjö.

Turistinformationen består av ställ som håller på att fyllas med broshyrer och att Ewa Wendt kan svara på frågor. Ingen försäljning av kartor eller liknande erbjuds.

Totalt finns nu tolv Infopoints runt om i kommunen. I stadshuset är sortimentet något större än på övriga. Biljettbokningen kommer tills vidare att skötas av kulturförvaltningen och vara kvar i Turistbyråns lokal.

Den 19 september klockan 14 blir det högtidlig invigning av medborgarkontoret med bandklippning, musik och tilltugg.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se