thumbnail_soderbergsur logga
artikelsida-stödannons-stor-lägre
artikelsida-stödannons-680x217

Meditation i färgsprakande parkmiljöer

Imorgon lördag 10-14 invigs Björn Wessmans utställning Den målande parken med vernissage i utställningshallen på Hässleholms kulturhus. Det blir också boksläpp och signering av boken Pangea. Den vittfarne konstnären som växte upp i Bjärnum är en av Sveriges främsta landskapsmålare. Hans oljemålningar och seriegrafier står utställda till och med 19 november.

Utställningshallen på kulturhuset har förvandlats till en sprudlande och prunkande park.

– Det är måleri i tre dimensioner, säger Björn Wessman.

Konstnären Björn Wessman är bosatt på Vindö i Stockholms Skärgård. En av många inspirationskällor för hans måleri

Att konstnären hämtar inspiration från zen-buddhismens trädgårdar förefaller kanske otippat med tanke på de glada färgerna och de allt annat än japanska motiven.

Att fega med färgpaletten är uteslutet för Björn Wessman.

– Man brukar säga ”less is more”, ”less is a bore”, säger jag.

Kopplingen till zen blir tydligare när man upplever den harmoni som utstrålas av målningarna, helt ostört av färgrikedomen.

– Man går in i målningarna, och omsluts av sinnesintrycken. Känslor infinner sig. Gärna ett zen-lugn, säger konstnären.

Inför lördag kommer målningarna att kompletteras med ”grönsaker”, musik och film.

– Många sinnen skall sättas i rörelse, säger Björn Wessman.

– Man skall gå härifrån och känna att man upplevt något.

Något direkt budskap finns dock inte.

– Jag vill inte pracka på mina berättelser eller idéer på betraktaren, säger han.

– Det är inte intellektuellt som modern konst. Det behövs inte, det är vad man själv upplever.

Inte bara landskap, utan också botaniska detaljer är föremål för Björn Wessmans måleri.

Sedan han flyttade till Stockholm 1974 och började se sig om i världen har influenserna varit många. Konstnärer från Frankrike och England, Japansk zen-buddhism och miljöer från Norrland, Australien och Sydamerika med mera.

– Dit jag reser, där hämtar jag inspiration, säger han.

Men grunden lades ändå här i nejden. Bland annat gudföräldrarnas park på Boställsgatan i Bjärnum, Mormors trädgård i Vittsjö såväl som de göingska skogarna gjorde starkt intryck.

– Miljöerna och floran i de ljushyllta bokskogarna kring sjöarna är något som etsades in i mig och dyker upp i målningarna, säger han.

Han var senast i Hässleholm 2002 i samband med kulturhusets öppnande. Sedan dess har hans anknytning till bygden minskat.

– Dessvärre är jag nu äldst i släkten, säger han.

Parkmiljöer på Hässleholms kulturhus.

Vildmarken fascinerar, men egentligen är det parker – tämjd natur – som han skapar genom sina målningar.

Även när hans målning avbildar vildmarken gör den det som en tillrättalagd och harmoniserad sammanställning av vitt skilda naturmiljöer.

”Pangea” – efter landmassan som en gång förenade alla världens kontinenter – är titeln på hans nya bok som släpps på lördag, och symboliserar vad hans konst handlar om.

Den målning som delar namn med boken avbildar ett omisskännligt norrländskt landskap med fjärran blå fjäll. Men de välbekanta bergstopparna är i själva verket hämtade från Taffelberget utanför Kapstaden i Sydafrika.

– Jag hade tröttnat på Kebnekaise som abstraktion, säger Björn Wessman.

I samband med denna tavla trillade paletten ned för honom.

– Då fattade jag vad sysslat med i alla år, säger han.

– Jag sätter ihop delar av världen till min egen kontinent.

Ett annat exempel är målningen Tvefall, som hämtar inslag från såväl södra Spanien som Stockholms skärgård.

”Landskapen” i hans tavlor är såväl konstruerade som fiktiva, men har ändå alltid förlagor i verkligheten.

– Jag har ingen fantasi, säger Björn Wessman glatt.

Efter planerings och skisstadiet är det i många fall en lång och svår process att uppnå den eftersträvade balansen i motiv och färg.

– Man börjar en brottningsmatch som fortsätter tills målningen har en harmoni som är bra, säger han.

– Det är med skräckblandad förtjusning man börjar skita ned duken.

I vissa fall kan det dock gå som av sig själv.

– Man blir ett verktyg för målningens tillblivelse, säger han.

En tavla som skapade sig själv.

I andra fall kan en tavla korrigeras i efterhand.

– Ett musikinstrument kan bli ostämt efter ett halvår, och så kan det vara med en målning också.

– Ibland räcker det med en liten färgklick för att väcka hela bilden.

Så är det också i verkliga parker.

– Ibland i trädgården händer det att blommorna börjar hänga läpp. Då får de flyttas. Det mår de bra av.

I Stockholm har han skapat sin egen zeninspirerade park av slaget ”woodland park”: Vindö park. Där har han bland annat planterat över 400 rhododendronbuskar, och grävt sin egen damm där han haft guldfiskar. De finns förevigade i målningar. Några dog dessvärre när dammen bottenfrös, och ytterligare två när vattenpumpen gick sönder.

– Det är inte helt lätt på våra breddgrader, säger han.

Björn Wessman eftersträvar lugnande parkmiljöer.

Allmänheten tillåts däremot inte tillträde att störa zenparken.

– Jag vill kanske inte ha busslaster av kineser, säger Björn Wessman.

Kultur och fritidsnämndens ordförande Agneta Olsson Enochsson (L) håller på lördagen invigningstal 11:15. Signering av nya boken Pangea sker 12:00.

Text och bild: Jonathan Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com