Centerpartiet: Behåll vår belysning på landsbygden

Centerpartiet: Behåll vår belysning på landsbygden

INSÄNDARE. På måndagens kommunfullmäktige ställde Centerpartiet en fråga till tekniska nämndens ordförande. Frågan handlade om varför Hässleholms kommun väljer att släcka och sluta reparera gatubelysning på landsbygden – trots att det varken finns något krav eller något datum som säger att de samägda belysningsnäten måste avvecklas nu. Trafikverket har inte ens beslutat om ett eventuellt övertagande, och enligt deras egna riktlinjer kan de inte separera dessa nät utan kommunens medverkan. Det betyder att kommunen i praktiken inte är tvungen att släcka lamporna.

Resultatet av den förhastade nedsläckningen blir att boende längs landsbygdsvägarna får leva med ökad otrygghet, mörklagda vägar och försämrad trafiksäkerhet – helt i onödan. Kommunen borde i stället ”sitta lugnt i båten”, låta belysningen vara tänd och fungerande, och invänta Trafikverkets besked innan man fattar beslut som påverkar människors vardag och säkerhet.

Styrets långa svar på kommunfullmäktige kunde kokas ned till kort och gott: ”Det är Trafikverkets ansvar och det är för dyrt för att kommunens skattepengar skall användas till detta”. Ett talande och tydligt argument på alla sätt och vis, liksom det sätt som man väljer att prioritera.

ANNONS

Annons om att annonsera i Frilagt

Att låta lamporna fortsätta lysa är inte bara rimligt – det är ett ansvar mot alla som bor och rör sig på landsbygden.

Landsbygdspartiet Centerpartiet
Anders Edwall
Anna Pålsson
Ann-Kristin Johnsson
Magnus Olsson
Lars Olsson
Ingrid Widell

val2026
Politisk reklam från de politiska partierna. Prissatt utifrån storlek och annonstid baserat på ordinarie pris utrymme C.
POLITISK REKLAM – SD Hässleholm, Riksdagsval 2026 Transparensmeddelande
Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se