Kommunala hemsidor utanför upphandling

När Hässleholms kommun upphandlade sin nya hemsida och intranät ingick inte Hovdala slotts hemsida och inte heller turistbyråns och kulturhusets. Missen innebär att arbetet med dessa sidor betalas per timme och när de nu krånglar är det inte säkert att kommunen kan kräva ekonomisk kompensation.

Bilder beskärs ibland märkligt på grund av de tekniska problemen på webben, här föreläsaren Daniel Pohl som kapats under näsan.
Bilder beskärs ibland märkligt på grund av de tekniska problemen på webben, här föreläsaren Daniel Pohl som kapats under näsan.

Frilagt har tidigare berättat att de tekniska problemen på Hovdalas hemsida funnits sedan i april. Men de drabbar alltså även kulturhuset och turistbyrån. En del av informationen om olika evenemang syns inte. Bilder beskärs också konstigt. Just nu syns felet på att Daniel Pohl, som medverkar vid årets sista berättarafton imorgon, onsdag, saknar mun på hemsidans bild.

Upphandlingen av hemsida, intranät och utbildning kostar cirka två miljoner kronor plus moms om det tvååriga avtalet fullföljs med ytterligare två års förlängning. Men när avtalet var skrivet upptäckte ansvariga att de tre sidorna inte kommit med och dessutom behövdes en del ytterligare funktioner på huvudhemsidan.

Oklart var kostnaden slutar

– Därför blev det timpris på detta, förklarar Magnus Lindstrand, projektledare för ”Framtidens webb” som kommunens IT-satsning kallas.

Upphandlingen vanns av det norska företaget Bouvet, underleverantör till Softtronic som har ramavtal hos kommunen. Bouvet har fakturerat de extra tjänsterna löpande månadsvis sedan årsskiftet. Hittills har 378 000 kronor fakturerats. Var det slutar är oklart.

– Vi är inte färdiga, det är det som är lite bekymmersamt, allt skulle varit klart före sommaren, säger Magnus Lindstrand.

Ju fler timmar desto dyrare

Ju fler timmar arbetet tar desto dyrare blir det alltså. Lindstrand har dock bett Bouvet makulera en faktura för att vissa timmar ska ingå i det fasta priset och vill ha en genomgång av ytterligare en faktura. Enligt hans beräkningar skulle arbetet med de extra portalerna ta cirka 60 timmar och kosta drygt 200 000 kronor. Bouvets uppskattning var att det kunde ta upp till tre gånger så lång tid. Men priset skulle inte bli tre gånger så högt eftersom det finns ett grundpris på 147 490 kronor. Timpriset är 980 kronor plus moms.

Magnus Lindstrand har just kommit tillbaka från semestern.

– Nästa vecka är Bouvets personal tillbaka och då ska vi träffas för att diskutera hur vi ska lösa det här. För mig är det rätt så självklart att vi ska betala för att det ska fungera. Vi vill inte att skattebetalarna ska behöva lägga ut pengar i onödan, säger han.

Oklart om kompensation

Han vet dock inte om kommunen har möjlighet att få någon kompensation för att hemsidorna har krånglat så länge, under hela turistsäsongen då det är som viktigast att informera om evenemangen på Hovdala och turistbyrån.

Problemen har med överföringen av information från en databas till hemsidorna att göra.

Magnus Lindstrand  konstaterar att det hade varit bra om kommunen gjort en ordentlig kravspecifikation från början.

Europaforums hemsida ska också byggas om. Målsättningen är att den ska vara klar innan evenemanget börjar med en högskolekurs den 17 augusti och seminarier den 22 augusti.

– Förhoppningsvis fungerar sidan också då. Om den inte gör det byter vi helt enkelt inte, säger Magnus Lindstrand.

Berit Önell

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com