Nej till billigare ljud och ljus på festen

Upphandlingen av ljud och ljus till förlustdrabbade Hässleholmsfesten togs hem av ett företag med 40 procent högre pris än det billigaste anbudet. Enligt utvärderingen fick det vinnande företaget, som drivs av en tidigare anställd i kommunen, högre poäng i helhetsbedömningen av teknik och tekniker samt förutsättningar för ett lyckat arrangemang.

Kulturchef Anders Rosengren säger att samtliga tre anbudsgivare nådde upp till kraven på teknik och kompetens, men att den som fick uppdraget var bättre. Hur den bedömningen gjordes är dock oklart.

Upphandlingen av ljud och ljus till Hässleholmsfesten var förenklad och företagen hade kort tid på sig att lämna in offert.
Upphandlingen av ljud och ljus till Hässleholmsfesten var förenklad och företagen hade kort tid på sig att lämna in offert.

En av orsakerna till att Hässleholmsfesten gick back med 552 000 kronor var att kostnaderna för teknik och scen blev betydligt högre än budgeterat.

Det lokala företaget Precise sound production i Ballingslöv lämnade det anbud på ljud och ljus som var billigast, 86 000 kronor exklusive moms. Vinnaren NCN-Media Productions offererade 119 810. Enligt kulturnämndens redovisning kostade det i slutänden 130 000 kronor exklusive moms, vilket är mer än 50 procent över det lägsta anbudet.

Priset skulle avgöra den förenklade upphandlingen bara till 60 procent. 40 procent låg på övriga kriterier. Där hamnade Precise på lägsta poäng i allt.

– Det anbudet var inte så specificerat i vad de skulle använda för teknik. Det ville vi veta och därför bestämde vi oss för att ta någon av de andra, förklarar Anders Rosengren.

Även Precise redogjorde i sin offert delvis för vilken typ av teknik och modell på mixerbord, mikrofoner och vissa lampor som skulle användas, dock inte så detaljerat som de andra.

Priset värderades bara till 60 procent i upphandlingen.
Priset avgjorde bara till 60 procent i upphandlingen.

Anders Rosengren har svårt att förklara vad som var viktigt att precisera.

– Det handlar inte om vad vi vill ha för märken. Själva tekniken är bara en bit, sedan handlar det också om vad vi har för erfarenhet av företagen och om de har gjort den här typen av evenemang. Vi kan inte bara gå på pris, säger han.

Samtliga företag har samarbetat med kommunen tidigare.

– Det har fungerat bättre med de andra, men det betyder inte att det varit något fel på Precise, säger Rosengren.

Han försäkrar att det inte handlar om godtycke eller kompisskap.

– Nej, kompisskap ska inte vägas in, säger han.

Men han medger ändå att NCN-Media Productions Daniel Ilic Larsen hade bra referenser genom att han var känd efter att ha jobbat som ljudtekniker på kulturhuset i Hässleholm tills för ett år sedan. Annars kollades inga referenser i samband med upphandlingen.

– Nej, vi gick på offerterna, förklarar Anders Rosengren.

Kulturchef Anders Rosengren säger att upphandlingens vinnare hade en bra referens från sin anställning i kommunen. Foto: Berit Önell
Kulturchef Anders Rosengren säger att upphandlingens vinnare hade en bra referens från sin anställning i kommunen. Foto: Berit Önell

Han berättar att Daniel Ilic Larsen valde att inte själv jobba på plats på Hässleholmsfesten.

– Det var en annan som körde. Det var Daniel själv som valde att göra så på grund av att han jobbat här tidigare och identifierades med kulturhuset, säger Anders Rosengren.

Några betänkligheter att anlita företaget på grund av den kopplingen fanns däremot inte.

Anders Rosengren kan inte svara på frågan om vilka evenemang liknande Hässleholmsfesten som Daniel Ilic Larsen fått erfarenhet av under sin tid som anställd på kulturhuset. På NCN:s hemsida finns ingen referenslista.

Företaget är en enskild firma utan anställda. Adressen är i Eldsberga, utanför Halmstad.

Det tredje företaget, Hire Sound i Falkenberg, lämnade en ännu dyrare offert på 137 820 kronor plus moms.

Förvånad över poängbedömningen

Jörgen Lindau på Precise är förvånad över att vinnarens offert var så mycket dyrare än hans och att han fick så låga poäng på övriga kriterier.

– Märklig poängbedömning, säger han.

Han har svårt att se att hans teknik eller personal skulle vara sämre. Han har många års erfarenhet och bland referenserna på hemsidan finns bland annat Festivaldax i Hässleholm och Malmöfestivalen.

– Jag tycker att det är ett märkligt uttalande av Anders Rosengren om samarbete. Det har ju inte funnits något samarbete mellan mig och kommunen. Jag har inte fått chansen att göra något jobb där på många år, jag har inte ens blivit tillfrågad förrän nu, säger han.

– De kunde ju ringt och frågat varför jag var billigare. Men jag kunde inte lämna så detaljerat anbud när jag hade så kort tid på mig. Till exempel kunde jag inte specificera vilka högtalare vi skulle använda. Jag fick inbjudan den 30 maj och den 10 juni var sista dagen, berättar han.

Han anser också att en del av NCN:s utrustning var överdimensionerad.

– En 1 200-lampa är för stor, den skulle räcka till Sweden Rock, säger han.

Uppdrag på galakvällen

NCN-Media har också fått uppdraget att göra presentationsfilmer med sponsorer och pristagare vid Hässleholms Galakväll i kulturhuset på fredagskvällen. Offerten som kommunens tillväxtavdelning antagit ligger på 35 880 kronor, vilket är under beloppsgränsen där upphandling krävs.

På NCN:s hemsida står att man kommer att vara på plats i kulturhuset under galakvällen, men det handlar inte om något ytterligare uppdrag utan enbart filmerna. Kulturhuset har egen personal som har hand om ljud och ljus.

Berit Önell

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com