torsjö live

Fiberanmälningar försvann ur databas

Fiberanmälningar försvann ur databas

En del hushåll som anmält sig till Hässleholms kommuns fibernät har försvunnit ur databasen. Därför är de inte med på listan när entreprenören bokar tid för projekteringsbesök hos grannarna.

Fibersamordnare Pernilla Rydlund förklarar att det blev problem med portalen efter en ändring i systemet och att en del hushåll som anmälde sig redan 2015 eller i början på 2016 då föll ifrån.

Lennart Axelsson i Hörja är inte med i rullorna trots att det är han som har Hessleholm Networks, numera kommunens, teknikstation (nod) i sitt uthus. Kommunen har också missat att betala hyran enligt avtalet som togs över från Hessleholm Network.

Kommunens IT-strateg anklagar Frilagt för ryktesspridning, men vägrar låta sig intervjuas för att reda ut eventuella felaktigheter.
En del kunder som anmält sig på kommunens fiberportal har ramlat ur databasen.

Flera Hörjabor blev oroliga att de blivit bortglömda när entreprenören FNC började boka in projekteringsmöten hos grannarna kommande vecka. När de gick in på fiberportalen upptäckte de till sin förvåning att de inte var registrerade.

Pernilla Rydlund har nu en lista på sex hushåll i Hörja som trott att de var anmälda, men bevisligen inte finns i databasen.

Hon förklarar att problemen för ett år sedan handlade om att det fanns två sätt att anmäla sig, ett preliminärt och ett i form av ett avtal. När de samordnades försvann en del kunder. Det ska inte vara några problem för dem som anmält sig senare.

Hon försäkrar att det inte finns någon risk att bli bortglömd eftersom brev med erbjudande och avtal skickas ut till alla hushåll inom det område som ska byggas ut. I Hörja har breven dock inte kommit ut i tid på grund av att tvisten med de kunder som beställt fiber av Hessleholm Network inte är löst.

Pernilla Rydmark berättade om kommunens planer på fiberutbyggnad i Hörja. Foto: Berit Önell
Pernilla Rydmark försäkrar att det inte är någon risk att någon blir bortglömd även om uppgifterna inte finns kvar i databasen. Foto: Berit Önell

– Det ska vara klart vilken dag som helst och då skickar vi ut breven, säger Pernilla Rydlund och beklagar att kommunen och FNC inte synkat som de brukar.

Daniel Berlin, talesperson för de cirka 20 hushåll som beställt via Hessleholm Network, konstaterar att flera i gruppen inte är med på kommunens lista. Andra har redan bokat möte för projektering och avtalsskrivande.

– Vår överenskommelse med kommunen skulle behöva vara klar så att folk vet vilka villkor som gäller innan de förväntas skriva på avtal, säger han.

Han undrar också om det verkligen är kundens ansvar att anmäla sig på nytt när det redan finns ett avtal med Hessleholm Network.

– Vi har inte alla personuppgifter på dessa kunder och de måste själva lägga in dem i systemet, förklarar Pernilla Rydlund.

Lennart Axelsson anmälde sitt intresse för kommunens fiber i slutet på 2015. I början på 2016 fick han veta att Hessleholm Network snart skulle bygga ut fiber i Hörja och anmälde sina tre fastigheter även där. Han fick bekräftelser på att han var registrerad.

– Tydligen är jag ändå inte med någonstans. I och med köpet borde kommunen fått min anmälan även om deras eget system strulat, säger han.

Lennart Axelsson tycker att det borde vara i kommunens intresse att få så många kunder som möjligt.

– När de drar igång efter långt om länge borde de vara angelägna om att inte missa någon, säger han.

I början på veckan kom kommunens fiberskylt upp i Hörja, det första synliga tecknet på att fiberutbyggnaden är på gång i området. Foto: Emil Önell
Kommunens fiberutbyggnad är på gång i Hörja. Foto: Emil Önell

Han borde tekniskt sett ligga bra till för att snabbt få fiber eftersom han inhyser en nod som ska kunna förse 100 hus med fiberuppkoppling. För närvarande används den av ett par företag som tecknade avtal med Hessleholm Network i ett tidigare skede.

Men kommunen verkar ha glömt bort sin nod. I hyreskontraktet, som kommunen har tagit över, står att hyra och el ska betalas utan att Lennart Axelsson skickar ut fakturor.

– Jag vill inte ha en massa bekymmer med att skicka räkningar och jag vill inte ha ansvaret för att läsa av deras elmätare, säger han.

Det handlar inte om några stora summor, mindre än 1 000 kronor per år i hyra, och han tillhandahåller gärna platsen.

– Men det ska skötas ändå. De har väl inte läst igenom avtalen. De verkar inte ha koll på grejerna, säger han.

Pernilla Rydlund förklarar att hon känner till nodutrymmet och hyresavtalet.

– Vi har inte varit informerade om denna del av avtalet, det vill säga att det inte skulle komma en faktura till oss från avtalsparten utan att vi ska göra en utbetalning. Inget formellt krav har ställts till oss men vi kommer naturligtvis att göra rätt för oss mot avtalsparten i enlighet med avtalet, meddelar hon Frilagt.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se