Det bidde en tumme

Nja, inte riktigt, men näst intill. Jag syftar då på Sverigeförhandlingen som skulle ge oss HSR-banor med tåg i 320 km/h. Nu har Trafikverket kommit med sitt förslag och det blev bara banor och tåg i 250 km/h. Undertecknad har hela tiden hävdat och framhållit att det är omöjligt att köra HSR-tåg i två olika hastigheter 250 och 320 på samma banor, inget land har försökt sig på det konststycket.

Det kan bara spekuleras i varför denna totala omsvängning har skett. Det kan vara en kombination av för höga kostnader och att det finns inte tillräckligt stort stöd i Riksdagen för det ursprungliga förslaget. Nu fick Trafikverket räkna på ett billigare alternativ för att tillgodose de partier som hoppat av uppgörelsen. Ett ytterligare argument kan vara att man anpassat hastigheten till Danmarks kommande höghastighetståg och även Tysklands sänkta hastigheter.

Nu behöver inte Hässleholms politiker och tjänstemän odla högtflygande planer på lågtflygande HSR-tåg över Hässleholms Central. Sverigeförhandlingen är stendöd och handslaget är överspelat och något lån på 50 miljoner behöver ej tas upp för att levereras in till staten. Hus kan byggas i den takt som kommunen önskar och något ”straff” kan inte utdelas om överenskommelsen inte hålls. Politiker och tjänstemän behöver nu inte åka i dussintal till de ”hallelujamöten” som anordnas av Trafikverket, utan i stället stanna hemma och tjäna kommuninvånarna.

En sak som jag kan instämma i är beklagandet att det inte blir påbörjat något dubbelspår mellan Kristianstad och Helsingborg (Skånebanan) förrän efter 2029. Dessutom nämns inte en ny Öresundsbro för HSR-tåg som ska passera över till Danmark, eller ska inga tåg fortsätta ner mot kontinenten? Varken spår eller kapacitet är i dag anpassade för dessa tåg.

Lars Nord
Fritänkare och outsider

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com