Reklamfilm ska hjälpa kommunen rekrytera personal

Enhetschefen Dalal är en av de kommunanställda som medverkar i filmen.

En reklamfilm för Hässleholms kommun ska underlätta rekrytering av personal. Filmen är den femte i en serie under vinjetten #mitthässleholm. Enhetschefen Dalal, förskolläraren Kristian och socialsekreteraren Johanna ger i det nya avsnittet positiva glimtar av sin arbetsvardag. 90 000 kronor har marknadsföringsfilmen kostat.

Tre medarbetare berättar om sin arbetsvardag i filmen som är en fristående fortsättning på tidigare fyra avsnitt där totalt tolv medborgare var huvudpersoner.

– Syftet med denna filmen är att visa upp Hässleholms kommun som arbetsplats och ge en känsla för hur livet som medarbetare kan vara här. Vi hoppas att den kan bidra till att fler upptäcker vad kommunen har att erbjuda och att vi kan intressera fler till att arbeta här med oss, säger personalchef Marie Söderqvist i kommunens pressmeddelande.

Filmen är knappt tio minuter lång och avser spegla de tre huvudpersonerna under en arbetsdag. Tittaren får ta del av deras personliga upplevelse som medarbetare. Övervägande är det en positiv bild som förmedlas.

– Vi är stolta över Hässleholms kommuns medarbetare och det arbete som de utför varje dag. Kristian, Dalal och Johannas berättelser i filmen förstärker den stoltheten, säger kommunalråd Lars Johnsson (M), Robin Gustavsson (KD) och Lena Wallentheim (S) i ett pressmeddelande inför filmpremiären.

Stort rekryteringsbehov hos kommuner

Ett av filmens syften är alltså att användas vid personalrekrytering.

– Hässleholms kommun har ett stort rekryteringsbehov och välfärdssektorn behöver rekrytera tusentals medarbetare de kommande åren, säger personalchef Marie Söderqvist.

Hon betecknar personalförsörjningen som en stor utmaning. Framför allt är det skolan och omsorgen som är svår.

– Till viss del är vi kommuner konkurrenter om samma kandidater, men till största del måste vi samarbeta för att tillsammans attrahera potentiella medarbetare till våra verksamheter. Jag ser fram emot att Kristian, Dalal och Johanna tillsammans med oss andra kan inspirera fler till att välja en kommunal karriär, säger Marie Söderqvist.

Totalt 307 500 kronor

Arbetet med marknadsföring under #mitthässleholm inleddes 2015. Fyra avsnitt där tolv hässleholmare är huvudpersoner producerades i första vändan.

Tillsammans med kommunens kommunikationschef Hanna Gardell är Marie Söderqvist beställaren av det nya avsnittet med fokus på hur det är att arbeta i kommunens regi.

Martin Lang har varit filmproducenten för samtliga avsnitt. För det senaste #mitthässleholm-avsnittet har han fått 90 000 kronor i ersättning och för de fyra tidigare totalt 217 500 kronor.

Några fler avsnitt är idag inte planerade.

Se filmen här.

Lotta Persson

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com