logga-ligg-tjock

Svar till Marie Hult

Svar till Marie Hult

INSÄNDARE. Du har rätt i att det är människan som står för det största avtrycket i vår miljö. Genom att bl a förbränna olja och naturgas, och jag ska återkomma till det senare för jag känner att du resonerar lite märkligt när det gäller livscykelanalys av eldrivna fordon.

Men först, att korna skulle vara bovar för att de rapar är en missuppfattning. Det handlar inte om metangasen som de rapar ut, för då skulle jag varit överbeskattad flera gånger om. Det handlar om de stora arealer betesmark som krävs för stora boskapspopulationer. De enorma mängder foder som måste produceras och de enorma mängder färskvatten som måste transporteras. Stora arealer skog i Amazonas har skövlats på grund av detta och dessa djur föds upp av sojabönor och antibiotika. Det handlar om resurser helt enkelt. I Sverige är det problemet inte lika stort då vi har en frigående population, vilket är bra. Men man kan ju dra ner på konsumtionen, om inta annat av hälsoskäl. Och när vi nu pratar metan så verkar fracking, som är populärt i landet i väster, vara en stor bov för utsläpp av just denna gas, läs gärna länkarna i slutet.

Sedan detta med elnätet. Där är skillnad på elbrist och effektbrist. Vi har ett elöverskott i Sverige, men däremot en effektbrist. Vi har nätägare som försummat att bygga ut ett fungerande nät därav effektbristen. Nu har glädjande nog EON gått ut med att Skåne ska vara tryggat med effekt fram till 2024 och Sydvästlänken ska vara klar i oktober, så det är ju bra! Sedan argumenterar du att alla dessa elbilar och elcyklar skulle drabba nätet negativt och det är ju helt fel. Nästan alla dessa fordon “tankas” på nätterna när nätet är som minst belastat.

Elcyklar har inte varit subventionerade på över 1,5 år men resultatet av detta visade att fler tog elcykeln till jobbet än bilen, så visst finns där miljövinster. Sedan kommer du nästan 140 kilometer på en laddning med elcykel, inte så illa faktiskt. Visst man får trampa lite också men det kan det väl vara värt.

Växthusgaserna är ett problem, javisst. Men växthuseffekten är också ett problem. Vad miljövännerna är ute efter är inte att ta bort koldioxiden från luften, det skulle vara dödligt. Men vi vill att det ska finnas en balans mellan konsumtion och återbetalning. Att ta upp all denna koldioxid (läs: gas och olja) från underjorden gör att vi adderar mer koldioxid i luften än vad som kan tas hand om av land, växter och hav.

Du vill också hävda att ett 1 kWh litium-batteri skulle ge ett utsläpp på mellan 150-200 kg koldioxid enligt IVL. Nu har IVL räknat om sina prognoser, som ni hänvisar till, och de pekar nu på ett utsläpp på 61-106 kg, eller max 146 kg beroende på var batterifabriken är lokaliserad och vad för energislag som är tillgängligt, se länk i slutet. Northvolts fabrik i Skellefteå skulle bli driven helt med fossilfri energi till exempel.

Sedan till jämförelsen. Du hävdar att tillverkningen av 1 kWh litium-batteri motsvarar 190 mils körning med dieselbil och att du också vill ha en livscykelanalys av elbilar och andra elfordon. Helt ok, det kan jag tycka är rimligt. Men om vi nu ska ha dieselbilen som jämförelse, som du nämner, så tycker jag dock att vi ska göra en livscykelanalys av dieselbilen också och jämföra dom båda. I en dieselbil så finns där detaljer och enheter som inte finns i en elbil. Avgasrör, katalysator, växellåda, oljefilter, partikelfilter, bränsletank m m. Hur mycket energi går det inte åt att tillverka alla dessa detaljer då? Hur mycket energi går det inte åt att ta upp oljan ur marken, kracka den till bensin/diesel/paraffin o s v, tvätta den med kobolt och andra naturresurser, transportera den med båt på haven, transportera den till din lokala tankstation, driva din lokala bensinstation med el? Du ville ha en produktionscykelanalys av elbilar och elcyklar, helt ok. Men gör då en för diesel- och bensinbilar också och jämför dem båda på ett korrekt sätt. För annars så haltar ditt resonemang rejält.

Slutligen så vill jag säga att jag håller med om att vi idag fokuserar på att vi ska fortsätta med vår konsumtion som om inget har hänt. Ett ekorrhjul som sakta håller på att stanna och köra fast. I ditt resonemang om elcykeln så finns där i min mening en visdom, att vi hellre köper kinesiska leksaker transporterade till Sverige istället för att trampa på våra cyklar. Jag är med, det är helt galet. Men vi är i en situation där det är brist på andra ekonomiska styrmedel som kan göra vår värld bättre och mer jämlik. Så det enda vi kan göra för att fortsätta vår vardag är att minska våra avtryck, och i det breda resonemanget så är ett utbyte från fossildrivna fordon till elfordon ett steg i rätt riktning. Speciellt också när en stor del av komponenterna och energin kommer att produceras lokalt, vilket jag är övertygad om snart kommer att bli verklighet.

Ulf Nilsson

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande—arkiv/2019-11-28-ny-rapport-om-elbilsbatteriers-klimatpaverkan.html

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/08/fracking-boom-tied-to-methane-spike-in-earths-atmosphere/

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190814090610.htm

https://www.nasa.gov/feature/jpl/nasa-led-study-solves-a-methane-puzzle


Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se