Du får ingen andra chans

Sara JönssonNej, du får ingen andra chans. Möjligen kan du fjäska till dig en räkmacka för att klara dig i mål. Men det är inte troligt och inget jag skulle förespråka.

Hur många gånger har jag som elev inte hört i klassrummet de senaste månaderna att en del inte lär hinna klart till studenten? Det är helt ofattbart många gånger. Det mest komiska i det hela, tycker jag, är att man sedan länge vet att man ska ta studenten. Den som väljer att gå gymnasiet vill väl också uppnå målet att ta studenten? Jag har ingen aning om dina föräldrar tvingat dig till att gå på gymnasiet, men gymnasiet är ett fritt val och helt var och ens eget ansvar. Så långt är vi överens hoppas jag. Gymnasiet är ett fritt val, målet med gymnasiet är att fylla på med kunskaper och sedan få en examen, det vill säga studenten. Det vet man när man börjar gymnasiet.

Det jag upplever att många missuppfattat, hur vissa nu kan göra det vid 15-16 års ålder är att de tror att lärarna ska tjata på dem om att de ska jobba med uppgifterna som de lämnat ut. Lärarna ska också påminna minst tio gånger om när uppsatsen ska vara inlämnad. En del gymnasieelever förväntar sig visst att lärarna ska vara precis som mot lågstadieelever. Helst av allt ska lärarna visa hänsyn till att en uppgift inte är inlämnad.

Eleven hävdar att det varit snålt med tid för uppgiften. Hen hade trots allt bara fått fyra veckor till att skriva en uppsats på fem A4? Jag kan intyga att det är så de låter. Men om eleven istället för att göra annat på lektionerna jobbat med uppsatsen hade hen varit klar för längesedan. Inte så svår ekvation att förstå.

Oroväckande nog är det helt plötsligt läraren som får ta emot fruktansvärt mycket tråkiga ord från både elever och föräldrar för att eleven blir icke godkänd. Men problemet till att du som elev inte hinner klart till examen ligger inte enbart i lärarnas händer. Du valde själv att gå på gymnasiet, du är den enda som kan se till att dina uppgifter lämnas in i tid och att du lyckas. Såklart finns det omständigheter hos vissa elever som gör att de inte har samma möjlighet som övriga att lyckas. Därav vill jag ej dra alla över en och samma kam. Däremot vill jag hävda att det är inget medfött som gör att elever inte gör sina läxor, att de väljer att sitta på Facebook istället för att lyssna på läraren eller att de ständigt kommer för sent till lektionerna. Elever som lyssnar, följer undervisningen och är ständigt aktiva klarar i stort sett alltid sin gymnasieutbildning. Om man misslyckas med sin gymnasieutbildning är den vanligaste anledningen nog felaktig inställning till studierna.

När jag lärde mig cykla, köra bil eller spela ett instrument då lärde jag mig inte det på grund av att någon annan berättade hur det fungerade. Det hjälpte inte att jag såg mamma köra bil eller att jag såg min musiklärare spela ett instrument. Inte hade det heller hjälpt om någon skulle ge mig bestraffning om jag inte lärde mig cykla. Enda sättet att lära sig är att man själv sätter igång och ger sig på det. Beklagligt att man tror att man ska få cykla med stödhjul hela livet. Ännu mer beklagligt är det att vissa skyller på lärarna när de tar av stödhjulen och inte längre får allt serverat. Dagens ungdomar är i många fall lata, bekväma och rädda för att överanstränga sig.

Nej, du får ingen andra chans. Använd gymnasiet till att skaffa dig kunskaper och ta tillvara på tillfället du ges. Du har det bra i Sverige som ens erbjuds gratis skolgång. Kan ambitionen elever sitter inne med i USA beror på att det krävts en stor uppoffring med pengar? Ska det behöva införas i Sverige för att elever ska förstå värdet av utbildning?

Sara Jönsson

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com