Faran är nu över för boende i Vankiva som uppmanats att stanna inomhus med stängda dörrar, fönster och ventilation för att inte få i sig rök från sopbranden som startade på söndagseftermiddagen.
Räddningstjänsten bedömde på måndagseftermiddagen att risken för inandning av skadlig rök upphört. Eftersläckning kommer dock att fortsätta under kvällen och natten med både personal från Räddningstjänsten i Hässleholm och från Hässleholm Miljö på plats.
Hässleholms kretsloppscenter och återvinningscentralen i Vankiva öppnar igen imorgon, tisdag. Kundtjänsten kommer dock att vara kvar i värmeverket dit den flyttade på grund av röklukten på måndagsförmiddagen. Det går därför bara att nå kundtjänst via telefon.
– Hässleholm Miljö arbetar med ständiga förbättringar och kommer noggrant att analysera orsaken till branden och dessutom fortsätta arbetet med att utveckla detektering av bränder. Vi beklagar eventuella olägenheter som måndagens stängning medfört för våra kunder, skriver Hässleholms Miljös kommunikatör Maria Kalén i ett pressmeddelande.
Berit Önell
Dela detta:
- Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
- Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
- Dela på Telegram (Öppnas i ett nytt fönster) Telegram
- Dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster) WhatsApp
- E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
- Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
