Hemtjänsten vägrade låsa upp Rolands dörr

När Roland Johansson blev akut sjuk och fick åka ambulans till sjukhuset låste hemtjänsten dörren till hans lägenhet på Bokebergsgården. Men när han kom hem några dagar senare vägrade personalen låsa upp och hänvisade till ett vaktbolag. Sedan fick han en räkning på 1 244 kronor.

Åsa Sjöholm, enhetschef för hemtjänsten på Väster där Bokebergsgården ingår, säger först till Frilagt att ingen i personalen visste att Rolands nyckel fanns hos hemtjänsten eftersom reservnycklar till lägenheterna inte längre ska förvaras där. Sedan medger hon att det blev fel och lovar att Roland inte ska behöva betala räkningen.

Roland Johansson tvingades betala vaktbolaget för att komma in i sin lägenhet efter sjukhusvistelsen - trots att hemtjänsten hade nyckel och låste upp för ambulanspersonalen. Foto: Berit Önell
Roland Johansson tvingades betala vaktbolaget för att komma in i sin lägenhet efter sjukhusvistelsen – trots att hemtjänsten hade nyckel och låste upp för ambulanspersonalen. Foto: Berit Önell

Roland Johansson hade ingen möjlighet att själv få med sig nyckeln innan han åkte till sjukhuset i mitten på maj.

– Jag var liggande när jag ringde ambulansen och det var hemtjänsten som öppnade och släppte in ambulanspersonalen, berättar han.

När Roland burits ner var det också hemtjänsten som låste.

Han berättar att han vid hemkomsten på eftermiddagen den 16 maj knackade på enhetschefens dörr i samma byggnad som han bor.

– Jag fick vänta cirka tio minuter. Sedan kom en tjej tillbaka med nyckeln, men gav den inte till mig utan gick ut på gården och gav den till väktaren. Jag såg när hon räckte över nyckeln, förklarar Roland.

Några veckor senare fick han en räkning från hyresvärden, det kommunala bolaget Hässlehem, för väktarens låsöppning.

– 1 244 kronor kostade det – trots att hemtjänsten hade nyckel, säger Roland irriterat.

Han berättar att han visade räkningen för Åsa Sjöholm när den kommit för en månad sedan.

Roland fick ringa till Hässlehem och be om att få dela upp betalningen av väktarens insats.
Roland fick ringa till Hässlehem och be om att få dela upp betalningen av väktarens insats.

Han ringde till Hässlehem och lyckades få en överenskommelse om att dela upp betalningen på tre månader. Han har just betalat den första.

Hemtjänsten har nu lämnat tillbaka reservnyckeln till honom och sagt att han själv ska ha hand om sina nycklar.

Roland har städhjälp från kommunens hemtjänst och äter i Bokebergsgårdens matsal, annars har han inte någon hjälp. Hemtjänsten brukar därför inte behöva låsa upp hans dörr, något som numera görs med hjälp av en app i mobiltelefonen och inte med vanlig nyckel.

– När jag flyttade in här 2006 fick jag veta att en av de tre nycklarna skulle vara hos hemtjänsten för att de skulle kunna komma in om jag behövde hjälp. Jag har inte fått veta att rutinerna ändrats, säger Roland.

Omsorgschefen förvånad

Omsorgschef Annika Andersson blir förvånad när hon får höra vad som hänt.

– Det låter jättekonstigt. Om det är en person som vi hjälper och har nyckel till så kan jag inte se varför vi inte kunna skulle kunna hjälpa till med att låsa upp, säger hon, men eftersom hon inte är insatt i ärendet hänvisar hon till enhetschef Åsa Sjöholm.

– Vi ska inte ha de boendes nycklar, han skulle ha fått tillbaka den. Det är en rutin som brustit för väldigt många år sedan, säger Åsa Sjöholm.

Roland har nu fått tillbaka sin nyckel från hemtjänsten.
Roland har nu fått tillbaka sin nyckel från hemtjänsten.

Hon berättar att personalen med anledning av det inträffade nu gått igenom alla nycklar och rutiner. Inga fler nycklar ska ha varit på fel plats.

– Roland trodde att vi hade hans nyckel, men det visste inte vi. Om vi hade vetat att vi hade den hade vi kunnat öppna, säger hon.

Hon förklarar att Bokebergsgården idag är ett ordinärt boende där pensionärerna bor som i vilken lägenhet som helst.

– Det är Bevakningsskydd som hjälper till att öppna om någon blivit utelåst, säger hon.

Hon tror först inte på uppgiften att personalen lämnat nyckeln till väktaren från Bevakningsskydd.

– De har egna nycklar, säger hon.

Hon lovar dock att hemtjänsten ska betala Rolands räkning.

När Frilagt återkommer efter att ha pratat med Roland en gång till tvekar Åsa Sjöholm om hur det gick till med hans nyckel.

– Jag är ledsen att jag inte kan svara på det. Jag var inte där själv, säger hon nu.

Hon säger också att hon inte haft kännedom om räkningen.

Hon beklagar sedan det som hänt.

– Vi har brustit och vi får stå för det. Det är jättetråkigt, men vi ska naturligtvis betala hela räkningen. Han ska inte behöva ha några kostnader, säger hon och lovar att ta kontakt med Roland.

Låser ni upp om något liknande händer Roland eller någon annan i framtiden?

– Jag hoppas verkligen att vår personal hjälper till om det finns möjlighet, säger Åsa Sjöholm.

Berit Önell

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com