Polisen avfärdade larm om pågående inbrott

Carina Tillman på Japehs tycker att det är oacceptabelt att polisen inte rycker ut till ett pågående inbrott. Foto: Urban Önell
Carina Tillman på Japehs tycker att det är oacceptabelt att polisen inte rycker ut till ett pågående inbrott. Foto: Urban Önell

50 postpaket, sannolikt med ett innehåll värt hundratusentals kronor, stals vid ett inbrott i postrummet hos butiken Japehs i järnvägsstationen i Vinslöv natten till lördagen.

Ett vittne såg två män bära ut paket och larmade 112. Men polisen bedömde att det var oklart om något brottsligt pågick och beslöt att inte åka ut.

– Det finns egentligen inte ord. Det är inte acceptabelt att de inte kör ut på ett pågående brott, säger butiksinnehavaren Carina Tillman som först på lördagsmorgonen fick vetskap om inbrottet eftersom tjuvarna lyckats kringgå larmet.

 

Den uppbrutna dörren var helt förstörd och måste bytas ut. Foto: Tord Tillman
Den uppbrutna dörren var helt förstörd och måste bytas ut. Foto: Tord Tillman

När hon då kontaktade polisen fick hon besked att det inte heller behövdes någon brottsplatsutredning på plats.

– De frågade om det fanns några synliga blodspår eller liknande. När jag sa nej räckte det tydligen att jag gjorde anmälan på telefon, berättar hon.

Hon ägnade lördagen åt att städa och fick hjälp att laga dörren. Tre lås och tjock plåt hade inte hindrat tjuvarna från att ta sig in.

– Larmet fungerade, så de måste på något sätt ha överlistat det, de var nog proffs och tog reda på hur det var placerat, säger Carina Tillman.

Hon tyckte att det var konstigt att polisen inte kom ut på plats när hon ringde, men när hon pratade med polisen kände hon ännu inte till vittnets uppgifter. Han kom in på lördagseftermiddagen och berättade att han ringt 112 klockan 02.58 på natten.

– Han satt sedan och väntade på polisen i två timmar, men de kom aldrig. Under tiden såg han hur de bar ut paket efter paket. Han bor i närheten så han såg dem hemifrån. Tyvärr kunde han inte se vad de hade för bil, berättar Carina Tillman.

Hon kan inte förstå att polisen inte bryr sig om att komma ut under pågående brott.

– Jag blir lite mörkrädd. Om de kört ut hade de säkert hunnit avbryta inbrottet. Att bära ut 50 paket tar en stund. Åtminstone hade de haft större chans att få fatt i tjuvarna. De måste ha haft en större bil, det går inte att få plats med så många paket i en personbil, säger hon.

Hon berättar att de paket som förövarna lämnade kvar är mjuka.

– De var ute efter de hårda paketen, troligen telefoner och datorer. Det kanske var beställningsjobb i någon annans namn, funderar hon.

Hyllorna är nästan tomma i postrummet efter inbrottet.
Hyllorna är nästan tomma i postrummet efter inbrottet.

Värdet av det stulna är svårt att uppskatta, men varje paket får innehålla varor till ett värde av högst 50 000 kronor.

– Det stulna kan inte vara värt mindre än 100 000, kanske betydligt mer, säger Carina Tillman.

Posten har en försäkring som täcker det stulna, men butiken får laga dörren. Inbrottet ger också mycket extrajobb för både personal och kunder.

Japehs har haft inbrott två gånger tidigare under de tio år Carina Tillman haft butiken. Den första gången var innan det fanns larm och den andra gången fick tjuvarna inte med sig något. Men denna gång räckte det alltså inte med larm, plåt för fönstren och plåtdörr med tre lås.

Kim Hild på polisens mediecenter på regionledningscentralen i Malmö hittar rapporten om larmet.

– Det är en person som ringer in och berättar att han ser någon bära ut en låda från stationshuset. Under samtalets gång kommer ytterligare en kille och bär eventuellt ut en låda till. Uppringaren hör en bil köra iväg. Han vet inte om ett brott begås, förklarar hon.

Operatörens beslut blir ”ingen åtgärd”.

– Klockan 03.08 skriver operatören att man inte vet om ett brott har begåtts, berättar Kim Hild.

Men vittnet ringer väl för att han tror att ett brott begås? Vad krävs för att polisen ska tro att det handlar om ett inbrott?

– Det beror bland annat på hur de misstänkta betett sig, säger Kim Hild.

Hon ber att få återkomma efter att ha talat med vakthavande befäl som inte var på plats vid händelsen.

– Han säger att det görs en bedömning utifrån vad man får höra av uppringaren. Här har personen som ringt inte sett så mycket, förklarar hon.

Hon säger att hon förstår de berördas frustration.

– Vittnet larmar givetvis av en anledning och det gör han helt rätt i, säger hon.

Själva butiken Japehs klarade sig, tjuvarna var enbart ute efter paket från postrummet på baksidan.
Själva butiken Japehs klarade sig, tjuvarna var enbart ute efter paket från postrummet på baksidan.

Hon säger att Frilagt kan beställa ut rapporten och även tala med chefen för ledningscentralen, men inte under helgen.

Mikael Persson, jourhavande förundersökningsledare vid polisen i Kristianstad, förklarar att ärendet hanterats av polisens nationella kontaktcenter, men hittar handlingarna.

Han konstaterar att polisen idag mer sällan åker ut för att ta upp anmälan om inbrott.

– Antalet inbrott har ökat och vi har alltid akuta jobb, en anmälan om inbrott räknas inte som akut. Vi får bedöma framgångsfaktorn, om det finns tydliga spår som går att säkra, säger han.

Ett pågående inbrott anser han däremot självklart som akut.

– I det här fallet är det mycket som är oklart vid larmet. Jag vet inte heller hur konkurrensen med andra jobb var. Men om en patrull är i närheten kan den ju svänga förbi vid ett sådant larm. Här har man missat. Men det är lätt att säga med facit i hand, säger Mikael Persson.

Berit Önell

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com