Levande krigshistoria på Mölleröd igen

Tord Håkansson, Lennart Carlsson, Linda Gullberg och Per Andersson unnar sig en fikapaus under förberedelserna inför årets upplaga av Möllerödsdagarna.

För fjortonde gången anordnas Möllerödsdagarna, ett eldorado för militärhistoriskt och tekniskt intresserade. Här kan den som gjort militärtjänst i den svenska armén återknyta kontakten med exempelvis Valpen, Stridsvagn S och andra gamla bekanta från lumpartiden. Alla besökare får dessutom en värdefull påminnelse om andra världskrigets vansinne som ställde till med en sådan förödelse, och lämnade så många döda och lemlästade människor efter sig.

Lennarts Carlssons välrenoverade exemplar av Willys Jeep kikar fram under tältduken. Det lär ha tillverkats totalt 600 000 stycken av detta mycket populära fordon, som givetvis är fyrhjulsdrivet.

Under fredagen rullar militärfordonen, stridsvagnar, bandvagnar med mera in på det före detta övningsfältet utanför Hässleholm. Peter Alf, som fungerar som general för hela evenemanget visar runt.

All rekvisita är snart på plats inför årets skådespel. Många av deltagarna har redan klätt sig i uniform. Tälten håller på att resas och vapenattrapperna putsas. Försäljarna av militärhistoriska prylar, böcker och annan kuriosa är på väg mot Mölleröd. Skarpt läge och rena stridshandlingar blir det dock först på lördag och söndag.

Någon glorifiering av våld handlar det definitivt inte om under Möllerödsdagarna, exempelvis när en fiktiv strid år 1944, mellan tyskar och amerikaner dramatiseras.

– Alla är förlorare i krig, konstaterar Lennart Carlsson från Hässleholm. Det är just därför vi gör det här.

Jonas Johansson kontrollerar att kulsprutan är i ordning inför helgens stridsuppvisning. Motorcykeln är inte original, utan en rysktillverkad kopia av en tysk BMW som användes under andra världskriget.

Lennart är själv på plats bland annat för att visa upp sin klenod, ett välbevarat exemplar av Willys Jeep. Efter renovering ser den helt fabriksny ut. Jeepen är ett välkänt terrängfordon som den amerikanska armén lanserade under andra världskriget, men som med tiden kom att användas flitigt även i den svenska armén.

Ett annat intressant fordon är bandvagn 206, som Frilagts reporter får förmånen att ta en åktur i, med Per Andersson bakom ratten. Bandvagnen tillverkades av Hägglunds och söner i Örnsköldsvik. Den drivs av en sexcylindring motor från Ford. Toppfarten under optimala förhållanden är 60 kilometer i timmen.

Bandvagn 306 tar sig fram i alla väder och i alla former av terräng, den går till och med att köra med i vattendrag. Till höger i bakgrunden syns Peter Alf.
Det gäller att se var man sätter sina fötter under Möllerödsdagarna – så att man inte går på en mina. Lyckligtvis finns det inga riktiga.

Vintertid, när det ofta blir snökaos på Österlen, har bandvagnarna varit mycket användbara, exempelvis när hemtjänsten inte kunnat komma fram med sina ordinarie fordon till behövande vårdtagare.

– När så var fallet kallade man på oss, berättar Peter Alf. Han har nämligen ett förflutet som officer på T4 i Hässleholm. Den militära eran, med regementen i Hässleholm tog slut år 2000.

Ett hundratal volontärer är engagerade under Möllerödsdagarna. Den som vill veta mer om arrangemanget och studera programmet i detalj kan gå in på hemsidan mollerod.se.

Urban Önell

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com