Fortfarande för varmt för teknisk undersökning på brandplatsen

Fortfarande för varmt för teknisk undersökning på brandplatsen

Polisens tekniska undersökning dröjer på grund av värmen på brandplatsen. Foto: Berit Önell

Polisen fick på tisdagen avbryta den tekniska undersökningen på brandplatsen vid järnvägen i Hässleholm.

– Det var 120 grader, så de ville inte gå in med hunden, berättar kommunens räddningschef Anders Nählstedt som också var på plats, tillsammans med Ulf Bergholm från MSB som ville se förödelsen med egna ögon.

Skånetrafiken meddelar att prognosen håller. Tågen mot Stockholm, Malmö och Kristianstad kommer att gå på onsdagsmorgonen.

Det fortsätter att ryka från brandresterna efter det gamla godsmagasinet och ännu på måndagseftermiddagen slog mindre lågor upp.

ANNONS

Annons om konsert med Hessle Symphony Rock Orchestra onsdagen den 23 oktober

– Det har regnat ganska mycket, jag trodde inte att det fortfarande skulle vara så varmt. Men det har väl lagrats värme, det var ju källare också, säger Anders Nählstedt på tisdagen.

Polishunden ska i första hand söka efter eventuell brandfarlig vätska som en gärningsman kan ha använt för att tända eld på byggnaden. Polisen rubricerar fortfarande ärendet som grov mordbrand. Enligt polisens kommunikatör Robert Loeffel är ingen person frihetsberövad ännu.

– Personer har setts vid byggnaden i samband med att branden startade, är det enda han kan säga i nuläget.

Ulf Bergholm är olycksutredare på MSB, Myndigheten för samhällskydd och beredskap, som tillsammans med Trafikverket, polisen och räddningstjänst utreder händelser som denna som får stor påverkan på samhället.

Han har rest från Revinge där han vanligtvis arbetar.

– Jag ville se hur det ser ut och träffa folk på plats. Det här är en brand som slår ut infrastrukturen på järnvägen i stora delar av södra Sverige eftersom Hässleholm är en stor knutpunkt för järnvägstrafiken. Det får jättestora konsekvenser. Därför är det nationellt intressant, säger han,

Myndigheterna ska nu jobba vidare bland annat med frågan om det i framtiden kan gå att förhindra konsekvenser av den här omfattningen.

– Vissa saker är väldigt svårt att skydda sig emot. Det kanske inte går att hindra att det brinner, men ska vi ha byggnader så nära järnvägen? Det finns jättemånga sådana byggnader runt om i landet, men samtidigt är Hässleholm en knutpunkt, hur kan en sådan bli mer robust?

Skånetrafiken meddelar att vissa tåg börjar gå redan vid midnatt. Några avgångar är inställda och resenärer hänvisas till hemsidan och appen.

På lördag beräknas alla sträckor vara igång.

Läs mer om tågtrafiken här.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se