INSÄNDARE. Två notiser i en tidning ger anledning till reflektioner över körkortsutbildning och människors respekt inför trafikregler: ” 29årig man körde 186 km i timmen på E22 ”, ”31 årig man körde bil med diazapem, amfetamin och cannabis i kroppen”. Antalet olyckor och dödsfall bland unga förare i trafiken tycks öka. Därför behövs attitydförändringar i trafiken för att få ökad trafiksäkerhet. Det är inte okej med drogpåverkan och vansinneshastigheter. Mitt körkort fick jag för mer än 50 år sedan och drogfrågor var kanske inte lika aktuella då men jag skulle önska att nuvarande körkortsutbildning skulle innehålla utbildning om drogfrågor där det kan ingå filmvisning och man får se vittnesbörd från drabbade. De liberaliseringstendenser som vi ser när det gäller synen på alkohol och droger får inte omfatta bilkörning.
Lars-Ivar Ericson C, Tyringe
Dela detta:
- Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
- Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
- Dela på Telegram (Öppnas i ett nytt fönster) Telegram
- Dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster) WhatsApp
- E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
- Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
