Stöttecenter öppnar för besök – Svårt komma fram på telefon

Stöttecenter öppnar för besök – Svårt komma fram på telefon

Nu öppnar Stöttecenter, men i begränsad form, efter att under mer än ett år ha varit stängt för besök på grund av pandemin. Foto: Berit Önell

Hjälpsökande har under pandemin haft svårt att komma fram på telefon till Stöttecenter i Hässleholm som ska vara öppet dygnet runt för personer med psykisk ohälsa. Verksamheten har varit stängd för besök i mer än ett år, men från och med måndagen finns viss möjlighet att boka. Det berättar kommunen i ett pressmeddelande. Enhetschef Malin Påhlsson säger till Frilagt att telefonproblemen ska utvärderas.

Stöttecenter är den enda verksamheten av sitt slag i Sverige. Besökarna kan vara helt anonyma eftersom inga journaler förs och det inte krävs remiss eller annat beslut. Före pandemin tog Stöttecenter emot mellan 650 och 850 samtal och i genomsnitt 350 besök i månaden.

ANNONS

Annons om konsert med Hessle Symphony Rock Orchestra onsdagen den 23 oktober

Fler samtal under pandemin

I slutet av 2019 firades tioårsjubileum. Bara några månader senare satte pandemin stopp för fysiska besök. Sedan dess har telefonerna gått varma.

– Antalet samtal har ökat under pandemin. För en del har pandemin varit jättetuff och behovet av stöd är stort. Därför känns det viktigt att öppna upp igen, säger Tefik Agusi, samordnare på Stöttecenter, i pressmeddelandet.

En del besökare har ringt väldigt många gånger utan att komma fram.

– Det är väldigt frustrerande, säger en besökare som vill vara anonym.

Har inte tutat upptaget

Malin Påhlsson känner till detta och förstår att det kan upplevas svårt.

– Ja, jag har hört om det. Det har också varit olyckligt att det inte har tutat upptaget utan bara vanlig ton. Då tror kanske den som ringer att ingen är där eller att vi inte svarar. Men det är ändrat från och med idag, säger hon på fredagen.

Frilagt har fått uppgifter om att ett fåtal personer har blockerat telefonen genom att använda återuppringning.

– Det har framkommit, men vi kan inte se det, styra eller påverka det. Det är den som ringer som gör det aktiva valet. Det kan också vara flera som ringer samtidigt. Men det är klart att vi vill att alla ska kunna komma fram, säger Malin Påhlsson.

Kan behöva fler som svarar i telefon

Hon hoppas att möjligheten till bokade besök ska hjälpa.

– Vi får se vad som händer när vi öppnar. Annars får vi tänka ut en annan strategi med hjälp av telefonsupporten, säger hon.

Fler som svarar i telefon kan vara en lösning.

– Vi får utvärdera. Det kan vara ett ökat behov och det kan då behövas både teknisk support och resurser, säger hon.

Malin Påhlsson berättar att omsorgsförvaltningens ledningsgrupp i början på maj gav uppdraget att öppna Stöttecenter i mitten på månaden.

– Nu försöker vi öppna upp på ett tryggt och säkert sätt, säger hon.

Högst tre besökare åt gången

Tills vidare kan högst tre besökare åt gången erbjudas bokade besök. Besöken varar i 90 minuter och startar varje jämn timme. När det inte är fullbokat finns möjlighet till drop-in. Det finns också möjlighet att boka ett så kallat sviktrum för övernattning efter bedömning av personalen.

Stöttecenter finns på Första Avenyen 9 i Hässleholm och telefonnumret är dygnet runt 0451-26 70 12.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se