Tekniska problem drabbar hemtjänsten

Tekniska problem drabbar hemtjänsten

Apparna i hemtjänstpersonalens telefoner slutade plötsligt att fungera på onsdagskvällen och är fortfarande utslagna. Därmed går det varken att läsa eller skriva in dokumentation och inte heller att öppna digitala dörrlås. Arbetet ute har fått skötas manuellt med nycklar, papper och pennor. Datorerna i hemtjänstlokalerna fungerar också fortfarande.

– Vårdtagarna ska inte behöva drabbas, men det är tråkigt när sådant händer, säger omsorgschef Åsa Ollerstam Lundh till Frilagt.

Hemtjänstens telefoner är utslagna. Foto: Berit Önell

ANNONS

Annons om konsert med Hessle Symphony Rock Orchestra onsdagen den 23 oktober

Enligt ett mejl till omsorgspersonalen uppstod problemen vid underhållsarbete. Det innebar att ett stort antal enheter – telefoner, läsplattor och även vissa datorer, främst inom omsorgsförvaltningen – tappade registrering mot “molnet” och hanteringssystemet. Själva verksamhetssystemet är dock i funktion och kan nås från datorer.

Kommunens IT-avdelning påbörjade under onsdagskvällen felsökning med hjälp av en extern konsult. Varje enhet måste nu återställas, vilket tar tid. Enligt kommunens hemsida har arbetet med att åtgärda problemet högsta prioritet och extra resurser har satts in. All utrustning beräknas vara återställd nästa vecka.

– Vår prioritet nu är att få i gång normal drift i verksamheten. Vidare kommer vi analysera situationen och hur vi säkrar upp inför framtiden, säger John Palmqvist, IT-chef, på kommunens hemsida.

Åsa Ollerstam Lundh försäkrar att verksamheten fortgår som vanligt för invånarna. För personalen har det blivit en del merarbete, framförallt på onsdagskvällen och natten då personalen ansvarar för flera hemtjänstområden.

IT-chef John Palmqvist. Foto: Urban Önell
Omsorgschef Åsa Ollerstam Lundh. Foto: Privat

– Nattpersonalen fick åka och hämta nycklar i de olika lokalerna, förklarar Åsa Ollerstam Lundh.

Hon beklagar olägenheterna för personalen, men konstaterar att allt ändå fungerat manuellt.

– Det är viktigt med backup-system, säger hon.

Telefonerna fungerar fortfarande att ringa med. De har dock enligt uppgift till Frilagt samlats in för att återställas och personalen har därför fått använda sina privata telefoner.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se