logga-ligg-tjock

Svårt för skolskjutsen att ta sig fram – fortsatt snökaos

Svårt för skolskjutsen att ta sig fram – fortsatt snökaos

Mattias Erlingsson på Röke Buss berättar att han ofta måste köra skolbussen så sakta som i 20-30 kilometer i timmen på de dåligt plogade vägarna. En av de värsta är mellan Hörja och Tyringe där minst två personbilar, en lastbil och en sopbil kört av vägen de senaste dagarna.

Skolbussarna skumpar sakta fram på snövalkarna efter nästan två veckors snökaos på vägarna. Enligt Röke Buss är väg 1878 mellan Tyringe och Hörja är en av de värsta sträckorna. När Frilagt ska fotografera en av bussarna på fredagsförmiddagen kör den fast i backen efter bron i Hörja. Tidigare på morgonen har sopbilen kört av vägen en liten bit därifrån.

Trafikverket lovar att väghyveln ska komma idag. Men under eftermiddagen tilltar snöfallet. En bil kör i diket vid Rya längs väg 1878 mellan Tyringe och Hörja och bärgningsarbetet leder till totalstopp. Men skolbussen från Tyringe lyckas backa en bit och vända.

Mattias Erlingsson har i sex-sju år kört skolbuss i familjeföretaget som hans pappa äger och hans farfars far startade.

– Även de äldre chaufförerna tycker att det här är illa. De säger att det inte varit så här förut, inte så länge, säger han.

Han berättar att han blir en halvtimme sen på sin runda eftersom han måste köra så sakta, ofta bara i 20-30 kilometer i timmen.

– Då kan vi köra säkert. Skulle vi köra fast händer inte så mycket i den hastigheten, men det tar ju tid, säger han.

Eleverna är inte heller så förtjusta i att åka buss just nu.

– Det tycker att det är jobbigt när det hoppar och gungar, men de har förståelse.

Ställde in när det var farligt att köra

Förra onsdagen beslöt Röke Buss att ställa in alla skolskjutsarna på torsdagen på grund av väglaget.

– Då var det farligt att köra, förklarar Mattias Erlingsson.

Kommunen valde att ge alla eleverna ledigt genom att flytta en studiedag.

Därefter har bussarna rullat, även om det har varit på gränsen ibland. En av företagets bussar kanade av vägen i Sösdala. Både personbilar och lastbilar har kört av mellan Hörja och Tyringe.

När Frilagt ska fotografera fastnar bussen i backen vid bron i Hörja. Lyckligtvis kan Mattias Erlingssom koppla in antispinning och ta sig loss.

På torsdagen och fredagen är det lite mildare väder, men det betyder inte att det är lättare att köra skolbuss. Modden blir snarare ännu slirigare. På vissa ställen är det fortfarande tjocka valkar av packad snö och på andra ställen glashalt.

– Så här dåligt var det inte igår. Det är som att köra i smör, det hjälper inte med dubbdäck, säger Mattias Erlingsson och funderar på om man egentligen borde köra idag.

– Det är lite obehagligt, man vet inte om man kommer fram.

— Som att köra i smör, tycker Mattias Erlingsson om fredagens väglag.

Han tycker att det är konstigt att det kan gå så lång tid utan att det plogas bättre.

– För något år sedan var det också mycket snö, men då tog de hit en väghyvel. Nu har de nog bara kört med en liten traktor, säger han.

Han tvivlar på att det överhuvudtaget sandats på vägen sedan snön kom.

– Jag undrar om de bara tappat några korn, säger han.

Det ser mest ut som att en del av snön är lite smutsig där bilarna kört. På några ställen ligger dock lite mer grus – där bilar kört av vägen och man grusat för att lättare få upp dem. Där sopbilen åkte av ligger också grus.

Han skulle kunna ta vägen om Finja istället, men har inte gjort det eftersom det blir en ganska lång omväg.

– Men det hade nästan gått snabbare än det går idag.

– Jag förstår inte de som är ansvariga. De kan inte bo här, de kan ju inte vara stolta över sitt arbete, säger han.

Han tycker också att kommunen, som ansvarar för skolskjutsarna, borde ställa krav på Trafikverket om bättre vinterväghållning.

Stopp i Ryakurvan

Problemen ökar under dagen. Chauffören Roger Björnstedt berättar att han sent på eftermiddagen fick vända före Rya när han kom från Tyringe med tom skolbuss. Han hade då också fått ett varnande samtal från Mats Karlsson, ekonomiansvarig på Röke Buss, som hört att en bil kört i diket i Ryakurvan.

Roger Björnstedt berättar att när han närmade sig Rya i mörkret såg att något hänt.

– Jag såg sju-åtta bilar som stod stilla, förklarar han.

En väghyvel hade också fastnat och kunde inte köra vidare. Chauffören gick fram till bussen och berättade att man försökte dra upp bilen ur diket med en traktor, men att det skulle ta tid.

– Han sa till alla att vända. Jag lyckades backa upp vid Rullabygget och vända, berättar Roger Björnstedt.

Han mötte dock flera bilar som var på väg mot olycksplatsen.

– Det är lite tråkigt. Det hade kanske inte behövt hända. Nu har det ju varit plusgrader i flera dagar, de hade väl kunnat få undan snön, säger han.

Han förklarar att vägen mellan Skyrup och Tyringe är lika dålig om inte sämre.

– Det är helt otroligt, det blir sämre för varje dag, säger han.

”Sällan vi har Norrlandsväder”

Jan Nordstrand, projektledare på Trafikverket, förklarar att problemet beror på att det kom så mycket snö på kort tid.

– Vi fick ju 40 cm snö och den kördes fast. När den blir packad får man inte bort den med vanlig plog utan den måste isrivas med en hyvel och det tar lång tid. Det finns inte så många sådana maskiner och det är ju sällan vi har Norrlandsväder här nere, säger han.

Men det har väl hänt förut?

– Nja, det är få gånger vi får så mycket snö på en gång i Skåne. Det är det som har ställt till det, säger Jan Nordstrand.

Han försäkrar dock att entreprenören Skanska jobbar på det.

– De ska isriva den vägen och fler vägar. De håller på idag. Jag kan inte säga exakt var maskinen är, men de skulle köra där idag, under dagen eller kvällen, säger han.

Det ska ha sandats

Enligt Jan Nordstrand har det sandats.

– Man sandar, det gör man. Men det snöar ju med, så man kanske inte ser kornen alltid, säger han.

Plogning och sandning sker dock inte samtidigt.

– Det är två olika saker. Man plogar när det kommer snö och sedan, om det blir halt, så sandar man. Det är ingen automatik att om man plogar så sandar man, säger Jan Nordstrand.

Om det sedan kommer ny snö blir sanden översnöad.

– Ska du sedan ploga en gång till så bara plogar du bort sanden. Det är svårt att lägga ut sand under pågående snöfall, säger han.

Han säger att det inte skett några förändringar i resurser eller metoder de senaste åren.

– Det har varit likadant de senaste tio åren, där är inga stora förändringar, det är samma regelverk. Det har visst snöat förr, men inte sådana mängder på ett eller två dygn, det är det som är det extrema, säger han.

De större vägarna saltas. Längre tillbaka i tiden saltades också vägen mellan Tyringe och Hörja. Men den prioriterades ner, liksom många andra mindre landsvägar. Syftet var då även att av miljöhänsyn minska användningen av vägsalt.

Skanska har hand om hela vinterskötseln av vägarna, inklusive plogning, sandning och isrivning, i området kring Hässleholm.

Trafikinformationen på Trafikverkets hemsida har inga uppgifter om problem med väglaget mellan Tyringe och Hörja. Polisen har inte heller några uppgifter om avåkningar i området under fredagen.

Text och foto: Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se