Gruppen-3a-328x120

Järnvägen kostar miljoner att reparera

Järnvägen kostar miljoner att reparera

Reparationerna kostar miljoner. Ola Malmberg, enhetschef på Trafikverkets distrikt syd, visar skadade slipers vid stationen i Tyringe. Foto: Berit Önell

Det kommer att kosta miljoner att reparera järnvägen efter tågurspårningen i Tyringe. Det berättar Ola Malmberg, enhetschef på Trafikverkets distrikt syd, vid en pressträff på platsen på tisdagen.

Skadorna blev omfattande när en vagn i ett godståg i fredags kväll spårade ur och en fraktcontainer ramlade ner i en trädgård där den rammade en förrådsbyggnad. Tåget bör ha hålit en hastighet av max 70 kilometer i timmen, vilket är det tillåtna för godståg förbi stationen. På banan gäller annars 160.

– Godståget kom västerifrån och vagnen spårade ur efter växeln där borta, men föraren upptäckte det inte förrän på andra sidan stationen, förklarar Ola Malmberg.

Cirka 700 av totalt cirka 1 600 betongslipers är redan utbytta. Arbetet pågår nu dygnet runt och som det ser ut ska tidsplanen hålla så att tågen mellan Perstorp och Hässleholm kan börja gå klockan tolv på måndag. Hastigheten blir dock reducerad fram till torsdag för att banan ska stabilisera sig efter att marken blivit uppluckrad av grävarbetena.

Alla slipers på den drabbade sträckan, cirka två kilometer, är inte allvarligt skadade, men alla byts ut.

– Det ser kanske inte så farligt ut, men efter ett eller två år tränger det in vatten och då spricker de, förklarar Ola Malmberg.

Slipers lirkas ut en och en utan att rälsen rivs bort. Det krävs precision vid flera hus i Tyringe centrum som ligger direkt intill järnvägen.

Det krävs precision för att lirka ut slipersen när husen ligger så nära spåren. Foto; Berit Önell

Växeln öster om stationen måste också bytas ut medan den västra klarade sig. Växelbytet är det mer komplicerade arbetet där också rälsen, som blivit skev, ska ersättas. Bara ena sidans räl, som man säger på järnvägsspråk, kostar cirka 250 000 kronor.

– Jag har inte en totalsiffra klar, men det handlar om miljoner, säger Ola Malmberg.

I den skadade växeln har rälsen blivit skev och måste bytas ut. Foto: Berit Önell

Orsaken till olyckan är fortfarande okänd. Det var en vagn mitt i tåget som spårade ur.

– Det hör inte till vanligheterna, säger Ola Malmberg.

Enligt de undersökningar som Trafikverket hittills gjort finns varken något synligt eller mätbart fel på järnvägsanläggningen som kan ha lett till urspårningen.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com