Elevprotester mot dålig skolmat som inte räcker till alla

Elevprotester mot dålig skolmat som inte räcker till alla

Tunna soppor, fisk som smakar deg, mögligt bröd och för små portioner – om maten ens räcker till alla elever. I förra veckan fick eleverna på privata grundskolan Thoren Framtid i Hässleholm nog och protesterade genom att skapa ett konto på Instagram, “Demonstration mot vår dåliga skolmat”, där de publicerar bilder på maten. Det fick fart på både skolledningen och företaget som levererar maten. Dagen därpå var lunchen extra god och räckte till alla. Men eleverna fortsätter att hålla sträng koll på maten. Skolan och leverantören Svea Cater anklagar nu varandra för att ha räknat fel.

Bilden visar inlägget på Instagram med gulaschsoppan.
Gulaschsoppan som många elever på Thorenframtid inte ens fick smaka den 24 augusti blev droppen.

ANNONS

Annons om konsert med Hessle Symphony Rock Orchestra onsdagen den 23 oktober

Enligt eleverna saknar maten kryddor och är slafsigt upplagd.

– Den är inte lagad på skolan utan körs dit och det blir problem med uppvärmningen. Riset är som grus och pastan är hård, säger en elev i nian som lagt upp kontot på Instagram.

Många elever går till Sjörrödskiosken eller en nyöppnad affär alldeles intill skolan istället för att äta skolmaten.

Deras bilder på Instagram visar bland annat “highlights” från förra läsåret: soppor med enstaka korvbitar eller pastaskruvar och en odefinierbar “svampsörja” med potatis.

– Vi har försökt prata med rektorerna runt ett år eller ett och ett halvt.

Eleverna är kritiska till skolledningens svaga agerande.

– Ansvaret ligger där, säger Instagramkontots skapare bestämt.

Eleverna tycker inte att maten alltid varit dålig, men ofta.

– Nu har vi gjort så många försök och det har inte blivit någon ändring. Lärare och rektorer ser oss gå till kiosken. Det var dags att göra något. Det börjar bli segt att lägga ut våra egna pengar på mat och man blir trött av att inte äta. Det påverkar skolresultaten.

Efter årets skolstart kom flera dagar där maten inte räckte till. Enligt eleverna fick de bara en portion var, lika liten för niorna som för barnen i förskoleklassen. Droppen som fick bägaren att rinna över var gulashsoppan torsdagen den 24 augusti som inte på långa vägar räckte till alla elever.

Stort och snabbt genomslag

Bilden visar korvsoppa.
Tunn soppa med korv.
Bilden visar tomatsoppa med pastaskruvar.
”Highlights” från förra läsåret. Tunn tomatsoppa med pastaskruvar.

Direkt efter lunch kom bilderna ut på Instagram.

– Smakade gummi, var en kommentar om soppan.

På bara några timmar hade kontot ett par hundra följare. Nästa dag serverades grillad kyckling med tsatsiki, något som alla gillade.

Eleverna hade inte väntat sig ett så stort genomslag.

– Jag tycker att det är fascinerande vad sociala medier kan påverka, hur snabbt det kan spridas och faktiskt göra en ändring. Det känns lyckat och jag är väldigt nöjd med hela klassens insats, säger initiativtagaren.

Men Instagramkontot kommer att finnas kvar.

– Vi tänker fortsätta ha det tills vi slutar skolan och lämna över det till nästa klass.

Eleverna tror på varaktig bättring

Bilden visar mögligt bröd.
Enligt eleverna serverades mögligt bröd ett par gånger förra läsåret.
Bilden visar potatis och svampröra.
Förra läsårets svampröra med potatis.

Niorna hoppas att deras engagemang ska göra att maten håller måttet i fortsättningen.

Tror ni att skolan kan bättra sig?

– Jag tror det och jag tror inte att rektorerna vill bli av med elever på grund av det här. Det är en bra skola annars, allt vad man kan önska. Det är bara maten som brister, säger initiativtagaren.

Eleverna berättar att en chef för Svea Cater kom till skolan på tisdagen, dagen efter Frilagts besök.

Efter en dryg vecka har Instagramkontot på fredagen över 400 följare. Maten har varit bättre under veckan även om det serverades kycklingsoppa för tredje veckan i rad och fisken mer liknade deg.

Föräldrar stöttar elevernas protester

– Annars har det väl hållit en medelnivå typ.

Bilden visar grillad kyckling.
Genomslaget blev stort och redan nästa dag var maten bättre. Grillad kyckling med tsatsiki uppskattades.

Många föräldrar har engagerat sig och stöttar eleverna.

– Maten ser väldigt torftig ut, säger en mamma.

Hon har swishat pengar till sin hungriga tonårsdotter som inte fått tillräckligt med mat på skolan.

– Det ska man inte behöva göra, säger mamman.

Hon berättar att dottern brukar klaga över att hon är yr och har huvudvärk när hon är på väg hem från skolan.

En annan mamma säger att det varit mycket missnöje med maten under lång tid, i minst tre år.

– Jag känner folk som flyttat sina barn därifrån på grund av maten, säger hon.

– Jag har nästan lite dåligt samvete som förälder för barnen har flaggat jättelänge för det här.

Hennes barn har också gått till kiosken när de inte blivit mätta på skolmaten.

– Vi har lagt tusentals kronor på den kiosken. Det går nog bra för kiosken, de har byggt ut.

Hon berättar att specialkosten ofta tar slut. Dessutom är den ensidig.

– De får makaroner och nuggets varje dag, i nio år.

– Det här är lite ledsamt. Det är en väldigt bra skola annars.

Bilden visar Filip Storm, till vänster, Felix Hermansson och Liam Johansson Delfin
På måndagen serverades pyttipanna i skolmatsalen och det var gott, enligt Filip Storm, till vänster, Felix Hermansson och Liam Johansson Delfin i årskurs fyra. De fick också tillräckligt med mat, vilket de inte fick alla dagar i veckan dessförinnan. Foto: Berit Önell
Bilden visar specialkosten.
Specialkosten består enligt eleverna fortfarande av pasta eller ris och nuggets – varje dag. Foto: Berit Önell
Bilden visar panerad fisk.
Sedan aktionen började har maten enligt eleverna varit bättre. Men den panerade fisken smakade som deg, enligt omdömen på Instagram.

Enligt skolledningen har det fungerat bra tidigare under de fyra år skolan haft samma leverantör som har tillagningskök på Engelska skolan i Hässleholm.

Nu skyller skolan och Svea Cater på varandra för att maten inte räckt vissa dagar. Svea Cater hävdar att det är skolan som lämnat fel uppgifter om antal inskrivna elever och pedagoger, vilket är svårt att tro eftersom det varit olika mycket mat olika dagar. Företaget skriver också till Frilagt att elever tagit mer än avsedd portion. Enligt skolledningen har Svea Cater medgett att de räknat fel.

– De erkände att de hade gjort fel vid något tillfälle, räknat fel helt enkelt och det får ju inte hända, säger Anne Henrichson, rektor på Thoren Framtid.

Hon och biträdande rektor Henrik Nilsson berättar att det var för lite mat några gånger under förra läsåret och två eller tre gånger veckan efter årets skolstart.

– Du får absolut inte skriva att det var frekvent utan det var verkligen enstaka gånger, säger Anne Henrichson.

Bilden visar rektorerna Henrik Nilsson och Anne Henrichsson.
Rektorerna Anne Henrichson och Henrik Nilsson har säger att de tar problemen på största allvar och även har diskuterat att byta leverantör. Foto: Berit Önell

Rektorerna upplevde att Svea Cater tog klagomålen på allvar.

– Till och med deras chef ringde ju och beklagade. De var väldigt tillmötesgående, säger Anne Henrichson.

Enligt rektorerna har maten bara ransonerats en gång. Det var andra torsdagen efter skolstarten då Henrik Nilsson uppmanade måltidspersonalen att bara låta eleverna ta en portion var av gulaschsoppan som sedan visades på Instagram.

– Då sa jag att för att vi ska kunna föra en bra dialog med vår leverantör så får ni räkna vad en portion är och så får ni servera det, berättar han.

Men många elever fick ingen mat alls.

– Den räckte inte till nian, den räckte bara mellanstadiet ut. Så där fick vi svart på vitt hur många portioner de faktiskt levererat till oss, säger Henrik Nilsson.

200 elever blev utan mat

Thoren Framtid har enligt rektorerna beställt 525 portioner om dagen till 501 barn plus pedagogisk måltid till personalen.

– Maten räckte väl till 300, säger Henrik Nilsson.

– Ja, de säger de räknade fel där, så det är det som blivit jätteknas. De har lovat att detta ska aldrig mer upprepas. Men vi kommer få hålla koll på det, säger Anne Henrichson.

Bilden visar rektor Anne Henrichsson.
De lovade att det aldrig mer ska upprepas. Men vi får kolla koll, säger rektor Anne Henrichson. Foto: Berit Önell

– Vi är ju nervösa varje gång vi får leveransen, säger Henrik Nilsson.

När de ringt om att det verkar vara för lite mat har Svea Cater oftast kommit direkt med mer.

– Men förra veckan var det till och med så att de hade inte mer så vi kunde inte få extraleverans, säger Henrik Nilsson.

Rektorerna tror inte att det handlar om att vissa maträtter är mer populära eftersom det inte alltid är när dessa rätter serveras som maten tar slut. Exempelvis brukar barnen tycka mycket om hamburgare.

– Vi hade 250 burgare över. Dagen efter var det soppa men då tog maten slut, berättar Anne Henrichson.

Rektorerna fick köra och köpa familjepizzor

När det var korv stroganoff körde rektorerna själva och hämtade en kantin som leverantören hade över, men det förslog inte.

– Då körde vi till Sjörrödskiosken och handlade tio familjepizzor, berättar Henrik Nilsson.

Han tänker att bristen på korv stroganoff kan ha påverkat åtgången på hamburgare i skolmatsalen dagen efter.

– Det kan ha varit många elever som var besvikna efter måndagen och som inte gick dit, säger han.

Henrik Nilsson tror att det kan ha varit så att tacon fredagen innan inte heller räckte.

– Nu är vi i ett läge där det får inte bli fel en enda dag på flera månader för det här ligger färskt i deras minne, säger han.

Bilden visar biträdande rektor Henrik Nilsson.
– Nu får det inte bli fel på flera månader, säger biträdande rektor Henrik Nilsson. Foto: Berit Önell

Han har lusläst Livsmedelsverkets riktlinjer för näringsberäkning.

– Det är inte per måltid utan det är minst en period på fyra veckor och beräkningen visar lunchernas genomsnittliga näringsvärde. Vissa rätter kan då vara rätt tunna. Vi önskar inte ha de där tunna måltiderna. De äter ju vuxenportioner de äldsta barnen och går i skolan till klockan 16 på eftermiddagen. Klart som fasen att man behöver bra mat i magen, säger han.

Rektorerna vet inte säkert orsaken till problemen som de säger började förra hösten.

– Det var då vi började liksom dra öronen åt oss och hade lite extrainsatta möten med leverantören kring olika frågor, säger Henrik Nilsson.

– Först hade vi en liten känsla av att de i det nya ekonomiska läget någonstans inom företaget hade dragit ner, men de säger att de har inga såna direktiv uppifrån, säger han.

Under hösten skedde dock en förändring då mer vegetarisk mat infördes.

– Där tyckte vi att de lyckades inte få till det och att det såg ganska tråkigt ut vissa gånger. Vi äter ofta där jag och Anne och smakmässigt kan man väl inte säga att det var något fel på det, men man äter med ögat med. Många elever sa att det här går inte att äta. Någon tar ett litet foto i matsalen och så sprider det sig till de elever som inte har ätit än och så går de inte ens dit, säger Henrik.

De fick plocka bort en del av de vegetariska rätterna.

Det mögliga brödet har rektorerna inte hört talas om, men de säger att det inte kan ha serverats till lunch utan i så fall till mellanmål. Frukost och mellanmål köps in direkt av skolan.

Men även om det är till mellanmål på fritids, är det inte väldigt anmärkningsvärt?

– Jo, det är anmärkningsvärt och det ska inte förekomma, säger Henrik Nilsson.

Rektorerna krävt förbättringar av Svea Cater och även hotat att byta leverantör.

– Det har vi framfört, att får vi inte det här att fungera i rappet så måste vi ju se oss om, säger Henrik Nilsson.

De har diskuterat olika lösningar på sikt, även att bygga ett eget tillagningskök.

– Det kräver en jätteombyggnation, säger Anne Henrichsson.

Elevernas engagemang tränas i skolan

De tycker att det är bra att ungdomarna engagerar sig i skolmaten och berömmer att de samtidigt lyft fram det de är nöjda med i skolan.

– Åh, det är väl härligt. Det är ju en förmåga som vi tränar här i skolan. Man ska framföra sina synpunkter på ett trevligt sätt, trevligt och konstruktivt. Det får man väl verkligen säga att de har gjort här, säger Anne Henrichsson.

– Hade det varit på min tid hade man skolstrejkat, säger Henrik Nilsson. Ungdomarnas engagemang är ganska naturligt och friskt.

De betonar att de tagit frågan på 100-procentigt allvar.

– Det enda vi vill är ju att barnen ska ha bra mat, säger Anne Henrichsson.

– Det föreligger inga motsättningar, säger Henrik Nilsson som också fått svara på många mejl från föräldrar.

– Föräldrarna blir ju jätteoroliga när de kommer hem och barnen säger att där var ingen mat till mig idag. Vi kan på något sätt inte skylla ifrån oss heller för vi har ansvaret. Sedan känns det jobbigt ibland att vara bakbunden med en leverantör, men vi får se till att det fungerar, så enkelt är det.

Vill skylla på skolan

Ingen på Svea Cater vill tala med Frilagt på telefon. Fredrik Halén, affärschef på Nordrest där Svea Cater ingår, svarar på några av våra frågor per mejl.

Han hävdar att skolan räknat fel. När Frilagt frågar hur maten då kunde räcka vissa dagar och inte andra medger han delvis att företagit kan ha brustit.

– I terminsstart med ny matsedel kan det ibland vara svårt att anpassa volym utan att riskera onödigt svinn, skriver han.

Bilden visar Rossie Hellborg i skolmatsalen.
Enligt Svea Cater är det skolan som lämnat fel siffror på antalet elever och pedagoger. Men personalen i skolmatsalen vet att antalet levererade portioner varierar. – Jag tror att de räknat fel, säger Rossie Hellborg som ringer leverantören direkt när hon ser att maten håller på att ta slut. För det mesta tycker hon att maten är jättebra. Foto: Berit Önell

Enligt Fredrik Halén följer Svea Cater Livsmedelsverkets norm beräknat på vecka.

Enligt skolledningen verkar det ha uppstått en försämring av maten höstterminen 2022. Vad berodde det på? Ekonomi? Nya vegetariska rätter? Annat?

– Överenskommelse med Thorens centralt att införa mer vegetariskt.

Har dessa brister åtgärdats? Varför har det i så fall varit så mycket klagomål denna termin?

– Elever gillar i allmänhet inte vegetariskt men överenskommelsen kvarstår pga inflationen.

Fredrik Halén svarar inte på följdfrågan om den nya maten alltså är billigare.

Hur ska problemen lösas?

– Löst i dialog med rektor.

Frilagt återupprepar frågan hur.

– Tätare dialog med skolan.

På fråga om hur det fungerar på Engelska skolan i Hässleholm svarar Fredrik Halén att det inte varit några som helst klagomål. Istället för att svara på fler frågor om köket skickar han en hälsning från en förälder som den 30 augusti skrivit att familjens tre barn tycker att maten på Engelska skolan är god.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se