Radiostyrda tåg rusar snart fram på modelljärnvägar av olika storlekar i kulturhusets utställningshall. Hässleholms Modelljärnvägsförening visar upp specialbyggda banor och berättar om järnvägens historia som startade innan staden fanns. Deckarförfattaren Anders de la Motte, som fick inspiration till en av sina böcker från modelljärnvägen, inviger utställningen på lördag. Då är det också för första gången Kulturhusdagen med mängder av aktiviteter och arrangemang för alla åldrar hela dagen, med tjuvstart på fredag kväll och “le grande finale” på söndag.
Vid onsdagens pressvisning återstår en del arbete med byggnationerna. Men två stora tågbanor och en mindre är på plats. Modelljärnvägsföreningens medlemmar har byggt dem enkom för utställningen. Men åtminstone den ena kommer sedan att ställas upp i föreningens lokal på Garnisonen där Sveriges största modelljärnväg finns. Spåren där är 700 meter långa och modellen av Hässleholms station är 24 meter, vilket gör den till världens längsta station i modell. Anläggningen är byggd i skala 1:87 och ska när den är färdig visa alla de 17 stationsorter som fanns i kommunen på 1960-talet. Idag är 11 av dem i stort sett färdiga.
En del av de resterande stationerna, bland annat Ballingslöv, har nu påbörjats i utställningshallen. Men de ska inte bli färdiga under utställningen som pågår till och med den 27 april.
– Vi vill visa hur den växer fram. Här kan man se hur vi bygger ett berg från baksidan, berättar Christer Caesar, ordförande i föreningen.
Han förklarar att stommen görs av fogskum som kan spacklas över när det expanderat och stelnat.
– Vi formar till det med en såg eller kniv. Ibland tar vi ett gammalt lakan för att få mer konturer, säger han.
Ett 1,6 ton tungt ånglok har lånats in från järnvägsmuseet i Kristianstad. Att få in loket i utställningshallen innebar en del strapatser, men nu står det där med konstgjord eld i pannan och tills lördag ska det också få något som liknar rök från skorstenen.
– Det är kul att få visa upp ett riktigt ånglok. Det är Sveriges senast byggda, från 1980. Tillverkningen slutade annars på 1940-talet, men det här är byggt för att gå på museibanan i Kristianstad, berättar Christer Caesar.
Han visar en gammal biljettstämplare och en bok om Hässleholms verkstäders tillverkning av tågvagnar.
Han kan sin järnvägshistoria och är tydlig med dess betydelse.
– Hässleholm hade inte funnits om inte järnvägen kommit först, säger han.
Tack vare att godsherren Ehrenborg på Hässleholmsgården erbjöd gratis mark blev Hässleholm järnvägsknut. Annars hade det sannolikt blivit Kristianstad.
Modelljärnvägsföreningen fyller 20 år i år. Hur det ska firas är inte klart.
– Vi får se vad vi hinner. Tanken var att vår bok skulle varit klar till detta event, men vi hann inte, säger Christer Caesar.
Entusiasterna i föreningen har lagt oräkneliga timmar under många år på att bygga sin modelljärnväg med alla detaljer. Men Christer Caesar tror att den till slut kommer att bli klar.
– 2056 är vi färdiga. Sedan ska vi bara leka och ha kul, säger han, själv snart 74 år gammal.
Det är första gången föreningen gör en utställning utanför sin stora modelljärnväg.
– Det var Catharinas idé, hon frågade för ungefär två år sedan, säger Caesar.
Catharina Hjalmarsson, kulturutvecklare och programansvarig i kulturhuset, är entusiastisk inför utställningen.
– Jag berättade att jag tycker att det föreningen gör är väldigt kulturhistoriskt intressant, säger hon.
Föreningens förhoppning är att locka nya medlemmar och även få fler besökare till Garnisonen.
– Vi tycker att det är viktigt att synas, det är ju lite undanskymt nere på Garnisonen. Här går folk förbi, så vi tycker vi kan göra lite bra reklam för oss, säger Christer Caesar.
Medlemmarna agerar värdar på utställningen, minst en varje dag. De berättar och svarar på frågor. Tågen ska rulla på banorna, men det går inte att leka med dem.
– Det är se, men inte röra, här, säger Christer Caesar.
Besökarna kan se film på utställningen, bland annat en som tagits med en pytteliten kamera som monterats i ett litet lok när det kör på modelljärnvägen.
Även ett legotåg visas upp och med premiär på lördag finns kulturhuset att köpa som legomodell på 105 bitar, designad och producerad av hässleholmaren Oscar Rydhé och Kloss på kloss.
På lördag klockan 11.15 fälls järnvägsbommen innanför dörren upp och utställningen öppnar med vernissage och tal. En riktig stins är också på plats, Per-Olof Nilsson, medlem i föreningen och engagerad i ångtåget på Österlen.
Anders de la Motte fick inspiration till sin bok Bortbytaren av modelljärnvägen i Hässleholm. I boken visar det sig att en kidnappad kvinnan är avbildad bland järnvägsspåren.
– Vi byggde upp lite efter boken, avslöjar Christer Caesar.
Egentligen var författaren fullbokad på lördag.
– Men jag erbjöd ett treårigt hedersmedlemskap i föreningen och då slog han till, berättar Christer Caesar.
Tågtemat syns även på andra ställen i kulturhuset, bland annat med tågpyssel för barn på biblioteket och tågbakelser.
Artisten vid fredagskvällens tjuvstart är Emil Jensen. På lördagskvällen uppträder Pernilla Andersson och på söndagseftermiddagen Helge Antoni.
Under lördagen blir det familjeteater, författarbesök, pyssel, spelturnering och mycket annat i kulturhuset. Hesslecity har aktiviteter både inne och ute och kulturhusets fritidsgård är öppen med musikquiz, pingis och sällskapsspel för åldrarna 12-19 år.
Här hittar du hela programmet.
Text och foto: Berit Önell