Viltolyckorna nedprioriterade på Trafikverket

Många viltolyckor med tåg anmäls inte på rätt sätt eller följs inte upp, så att skadade djur kan avlivas. Det har lett fram till att Trafikverket har anmälts för djurplågeri. Nu kommenterar Trafikverket anklagelserna.

Trafikanter varnas för hjortarna som ibland smiter ur hägnet. Foto: Urban Önell
Viltolyckor med tåg anmäls inte på rätt sätt av Trafikverket. Foto: Urban Önell

Enligt ett nyhetsinslag i Radio Blekinge som sändes sommaren 2015 skulle dessa problem med viltolycksrapporteringen bero på brister i Trafikverkets datasystem. Att det också är en del av en komplicerad problematik bekräftas av Anders Sjölund, ekolog på Trafikverket.

– Det stämmer att vi  inte har fått den här kedjan att fungera, säger han till Frilagt. Risken att det blir fel är stor i alla stegen. Vi måste ta tag i det. Jag kämpar på för att bearbeta de här frågorna, som varit nedprioriterade. Jag är övertygad om att vi kan få det att fungera om vi anstränger oss. För min egen del upplever jag att den här frågan är viktig för trafikanterna, som är våra kunder. Politikerna behöver också inse att det här är viktigt.

På kort sikt menar Anders Sjölund att målsättningen för Trafikverket måste vara att få rapporteringen av viltolyckor att fungera i alla steg. På lång sikt att få ner det totala antalet olyckor.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket hade på tisdagskvällen ännu inte tagit del av innehållet i den polisanmälan som lämnades in av Djurskyddet i Nordöstra Skåne i förra veckan. Han kan därför inte kommentera detaljerna i den.

– Vi har inte fått anmälan översänd, men vi har rutiner för att hantera viltolyckor. Om något nu kommer fram som gör att de kan förbättras – fine. Utmaningen när sånt här händer är att man är beroende av ögon och öron hos lokföraren, som ska uppfatta att han eller hon kört på ett djur. Det hinner de ibland inte ens märka, exempelvis om djuret springer in i sidan på tåget. Ett tågsätt kan väga flera hundra ton.

Vilket djur som tåget kolliderar med spelar också in.

– Är det en älg brukar det märkas, säger Bengt Olsson.

När en olycka äger rum ska lokföraren rapportera till en trafikledare som tar kontakt med polisen som i sin tur kontaktar skyddsjägare. Denna kedja av instanser ska se till att trafikskadade djur letas upp ute i naturen så de kan avlivas. Det bör ske så snabbt som möjligt för att förkorta djurens lidande. Att hitta skadade djur är inte heller alltid så enkelt. Det är bland annat viktigt att vara noga med att notera positionen längs banan där olyckan inträffade.

– Det är en utmaning att samla in och förmedla rätt information hela vägen mellan människor, medger Bengt Olsson.

Urban Önell

Se Frilagts tidigare artikel:
http://www.frilagt.se/2017/01/27/djurplageri-vid-viltolyckor-med-tag-polisanmalt/

Se Sveriges radios rapportering i ämnet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6202679
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6599822

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com