Hemtjänstens telefoner återställda – Allt klart först på torsdag

De flesta av hemtjänstens mobiltelefoner var på måndagskvällen återställda efter det stora IT-haveri som inträffade i onsdags kväll. Därmed fungerar dokumentation, öppning av digitala dörrlås, signering av medicin med mera som vanligt igen. På äldreboendena har bemanningen fått höjas eftersom larmen där går via telefonerna. Enligt IT-chef John Palmqvist är prognosen att allt ska vara klart senast på torsdag.

Omsorgschef Åsa Ollerstam Lundh. Foto: Privat

Omsorgschef Åsa Ollerstam Lundh säger vid fyratiden på måndagseftermiddagen till Frilagt att hemtjänstens telefoner i princip är klara.

– Olika verksamheter är drabbade i olika omfattning, säger hon.

Enligt verksamhetschef Kenneth Persson rör det sig om cirka 1 000 telefoner inom omsorgsförvaltningen som måste återställas efter haveriet. Varje hemtjänstanställd har en egen mobiltelefon som används till det mesta i arbetet ute hos vårdtagarna. Övriga verksamheter använder också telefoner till mycket annat än att ringa, bland annat för att signera medicin.

Kenneth Persson berättar att problemet påverkat arbetet på äldreboendena så mycket att man fått bemanna upp, särskilt på kvällar och helger.

– En del larm fungerar inte så personalen måste ha extra uppsikt, förklarar han.

Trygghetslarmen hemma hos personer i så kallat ordinärt boende har dock ett eget system och fungerar som vanligt.

Cirka 1 000 mobiltelefoner inom omsorgen slogs ut i det stora it-haveriet. De flesta i hemtjänsten är nu återställda.

Kenneth Persson var tillförordnad medicinskt ansvarig sjuksköterska under förra veckan och gick då ut med en uppmaning till personalen att vara uppmärksam på patientsäkerheten och skriva avvikelserapporter om något blev fel. Han påminde också om rutinerna för exempelvis signering av läkemedel vid större avbrott.

I fredags var prognosen att felet skulle vara avhjälpt på tisdag eller onsdag. Nu gäller torsdag. Varje telefon behöver ”handpåläggning” och det tar tid.

– Det här drabbade omsorgen väldigt hårt eftersom de är så beroende av mobiltelefonerna, säger IT-chef John Palmqvist.

Han berättar att extern personal hjälper till både med felsökning och återställning av telefoner. Prioriteringen sker i samverkan med omsorgen.

– Nu är hemtjänsten i alla fall tillräckligt klara för att kunna klara sitt jobb, säger han.

IT-chef John Palmqvist. Foto: Urban Önell

Utvärderingen får vänta tills allt “städarbete” är färdigt. Men John Palmqvist kan redan nu säga att haveriet inte berodde på någon cyberattack eller annan extern påverkan. Exakta orsaken är inte utredd.

– Det måste jag få återkomma om. Vi ser symptomen nu, men inte orsaken, säger han.

Åtgärder kommer att vidtas för att minska risken att något liknande händer igen.

– Absolut. Att det händer saker i stora digitala system får man räkna med. Vi jobbar med riskminimering hela tiden. Men detta har en allvarlighetsgrad som skiljer sig från det vardagliga, säger John Palmqvist.

Berit Önell

Uppdatering:
Många av hemtjänstens telefoner var inte klara på måndagskvällen. En kommunikationsmiss, enligt omsorgschef Åsa Ollerstam Lundh.

Läs mer:

2021-08-20 Tekniska problem drabbar hemtjänsten

2021-08-24 Alla hemtjänstens telefoner var inte klara

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com