Gruppen-3a-328x120

Problem med kommunens datorer och telefoner

Problem med kommunens datorer och telefoner

Hemtjänsten har sedan nästan en vecka problem med att använda sina telefoner till att läsa dokumentation och öppna digitala dörrlås hos vårdtagare. Det är en effekt av att Hässleholms kommuns it-avdelning under förra veckan uppdaterade hela nätverket. Många andra kommunanställda kunde under kortare tid inte heller logga in i sina datorer, telefoner fungerade inte och och bokslut höll inte på att komma in i tid. Helt normalt, enligt it-avdelningen.

– Det funkar så när man uppdaterar nätverk, säger Ann Andersson, driftchef på it-avdelningen.

Hemtjänstpersonal berättar om frustration över att den digitala tekniken inte fungerar som den ska. Det finns dock beredskap för att arbeta manuellt som man gjorde förr. Nycklar till vårdtagarnas dörrar ska då kommas ihåg och man måste läsa in sig på dokumentationen i lokalen. Att ringa fungerar fortfarande så om något tillstöter går det att kontakta kollegorna.

– Men det kan bli en fara för patientsäkerheten. Till exempel finns det i regel bara en nyckel till varje bostad. Om då jag har den med mig för ett ordinarie besök senare under mitt arbetspass och vårdtagaren larmar kan ingen annan ta larmet utan att få nyckeln av mig, förklarar en av de anställda.

Hemtjänstens telefoner används bland annat till att öppna dörrar och dokumentera.

I augusti förra året slutade alla telefoner plötsligt att fungera i samband med underhållsarbete. Då visade det sig att en anställd av misstag hade avregistrerat alla mobila enheter.

Problemen den här gången började på onsdagen den 2 november och har sedan hållit i sig. På tisdagen fungerade vissa telefoner, men inte alla.

Problem i hela kommunen

– Det är problem i hela kommunen. Vi har haft jätteproblem att få in bokslutet och kommer också att ställa frågor till it centralt. Det har inte löst sig än, säger Geanina Johnsson, enhetschef för ekonomi, system och teknik på omsorgsförvaltningen, till Frilagt sent på måndagseftermiddagen.

Ingela Bengtsson, verksamhetschef för hemtjänst och hemsjukvård (ordinärt boende), berättar att hon hade fått meddelande om att det skulle ske underhåll.

– Det är centrala IT som är ansvariga. System och teknik har skickat ärende till dem och inväntar återkoppling, skriver hon i ett mejl till Frilagt.

När Frilagt når henne på telefon säger hon att det var problem med alla datorer under förra veckan.

– Det var lättare att komma in hemma eller på mobilen, säger hon.

Däremot hade hon inte hört något om hemtjänstens system Phoniro förrän på måndagen. Då kontaktade hon System och teknik.

Ganska ofta störningar

Ingela Bengtsson tror inte att patientsäkerheten är i fara.

– Vi får arbeta på det gamla sättet. Det är ganska ofta störningar. Jag kan inte uppleva att det påverkar patientsäkerheten, men det är absolut ett jätteproblem, säger hon.

Har ni fört fram det?

– Absolut, det gör vi hela tiden. Alla är mycket väl medvetna om det.

Hon tycker ändå att det brukar fungerar bra att gå över till annat arbetssätt.

– Det är inte ok, men när det blir störningar är vi inte helt ovana vid att lösa det. Det är självklart att de digitala systemen underlättar och vi vill att de ska fungera. Det här var underhåll som vi meddelats om, men visst ställer det till. Det blir mycket merjobb för oss, säger hon.

Gått som planerat

Ann Andersson säger att underhållet gått som planerat.

– Det är beroende på vad vi uppdaterat. När man sedan startar om utrustningen startar den oregelbundet. Du vet inte heller när du uppdaterar din dator om det tar två minuter eller 20 minuter, säger hon.

Hon förklarar att kommunens centrala it-avdelning ansvarar för infrastrukturen, inte för alla system.

– Förvaltningarna har systemförvaltare som tar vid och tar vidare om det blir några problem, säger hon.

Det var dock inte väntat att det skulle bli störningar denna veckan.

– När vi talar om att vi är färdiga med underhållet behöver de berörda kontrollera sina system. Vissa mår kanske inte så bra av att tappa nätkontakten, säger hon.

Ingen återkoppling

Hon säger först att hon inte har någon information om problem i omsorgens system. Sedan berättar hon att det finns tre ärenden där det varit problem efter uppdateringen. Ett av dem gäller omsorgen.

– Jag vet att två är lösta tillsammans med systemförvaltarna, säger hon.

De handlade om att systemen behövde startas om för att fungera som de skulle.

Det tredje, från omsorgen, säger hon att hon inte fått någon återkoppling på.

– Det var att de inte nådde något system. De skulle återkomma, säger hon.

Ärendet kom in i torsdags.

– Då var vi inte färdiga, sedan har jag inte hört något. Men vi ansvarar inte för det systemet och kunde inte se några felkoder. De skulle kontakta leverantören, säger Ann Andersson.

– Ofta slutar det med ett gemensamt möte. Efter felsökning får vi kanske direktiv från leverantören.

Enligt omsorgen var det dock centrala it-avdelningen som skulle återkoppla. Frilagt sökte Geanina Johnsson igen under tisdagen.

Berit Önell

Läs mer:

2021-08-20 Tekniska problem drabbar hemtjänsten

2021-08-25 Anställd raderade kommunens mobila enheter av misstag

2021-08-29 Omsorgens mobiltelefoner fortfarande inte klara

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com