KRÖNIKA

Säkra skolvägar för våra barn och ungdomar

INSÄNDARE. I tidningen har vi kunnat läsa om en farlig skolväg för våra barn och unga och det handlade om den oövervakade korsningen Åsvägen-Kristianstadsvägen. Tekniska nämndens ordförande (M) svarade då att de har antagit en trafikplan och en budget men att det kanske inte finns några pengar att åtgärda detta

Läs mer »

Haveri på Q-poolen

INSÄNDARE. Då var det dags igen. Q-poolen får stänga några dagar, för att en pump har havererat och några ventiler, som inte fungerar. Hur länge skall detta fortgå? Det händer titt som tätt, att det sker något på Q-poolen, som gör att man får stänga någon eller några dagar. Det

Läs mer »

En höghastighetsbana skapar en ny flaskhals

INSÄNDARE. Moderaterna har tagit ställning för att utreda om det går att bygga två nya spår på gamla Södra stambanan mellan Lund och Hässleholm i stället för en ny höghastighetsbana. I första hand för att skydda Skånes natur för stora ingrepp. Det upprör oppositionsrådet  Lena Wallentheim (S) i Hässleholm (11/3).Tydligen

Läs mer »

Obalanserat kring ”infrastruktur för Sverige i balans”

INSÄNDARE. Mårten Nobin (C) och Lars-Ivar Ericson (C) börjar bra i sitt inlägg ”Infrastruktur för ett Sverige i balans” (Frilagt 25/3 2022) genom att referera till transportpolitikens övergripande mål. Åtminstone på papper är målet ”att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet”. I ljuset av denna

Läs mer »

Kalle Anka-kommunen i repris

INSÄNDARE. När jag läste i Norra Skåne den 1 april om olaglig höjning av p-böter på handikapplats, utgick jag från att det var ett aprilskämt. Men senare vidimerade Frilagt att det stämde. Man kan dra den slutsatsen att i spåren efter fake news-debatten, har tidningarna blivit mer försiktiga med dylika

Läs mer »

Är kändisarna hjältar?

INSÄNDARE. Jag har en fråga: -Alla dessa  kändisar och programledare, som får visa upp sig på bästa sändningstid i TV. Ställer de upp gratis, eller skänker dom hela gaget till Ukraina? Nej Nej..de riktiga hjältarna är de ”vanliga”, som skänker det dom kan.Ni ”kändisar som ställer upp”. Ni borde skämmas!

Läs mer »

Storföretagen har egna moraliska värderingar

INSÄNDARE. Moraliska värderingar beror i huvudsak på omvärldens reaktioner. Vissa beteenden väcker kritik eller avsky från omgivningen. I vissa fall har samhället bestämt att beteendet är synnerligen allvarligt och har genom lag förbjudit beteendet. I dessa fall är samhällets reaktion att beteendet bestraffas ekonomiskt, med böter, eller frihetsberövande, med fängelse.

Läs mer »

Bevara oss från Lena Wallentheims överspelade Skånebild

INSÄNDARE. Lena Wallentheim skriver att ”Skåne behöver vara starka i förhandlingarna mot staten när det gäller investeringar i infrastrukturen som vi så väl behöver” (Frilagt, ”M spräcker Skånebilden”, 11 mars, 2022). Tveklöst behöver infrastrukturen uppgraderas både i Skåne och nationellt. Vi behöver emellertid ingen höghastighetsbana (HHB) med allt den för

Läs mer »

Edwall har räknat fel

INSÄNDARE. Vid kommunfullmäktiges senaste sammanträde behandlades frågan om renovering del av T4-Matsal för att inrymma Familjens hus. Anders Edwall (C) å sin sida hade nog inte läst handlingarna tillräckligt då han påstod att kostnaden för renoveringen skulle vara 40 000 kr/kvm. Med hans profession och erfarenhet av fastighetskostnader borde han

Läs mer »

Viftar inte bort miljöpartiets engagemang

INSÄNDARE. Dolores Öhman är förvånad över att jag inte gillar ”hållbar utveckling”. Tvärtom min bästa Dolores, det har nog alla som följt mina insändare kunnat konstatera genom åren. Mitt engagemang sträcker sig till tiden långt innan Dolores Öhman ens var påtänkt. Redan i mitten på 60-talet började jag min ”karriär”

Läs mer »
Bilden visar Berit Önell.

Frilagt 11 år: Makthavare går fortfarande till motattack

KRÖNIKA. – Säg som det är! Det är det bästa rådet till makthavare som granskas av Frilagt eller andra medier. Däremot är det en riktigt dålig idé att vägra svara på frågor, förneka fel och misstag eller lägga ut dimridåer. I Hässleholm går politiker och tjänstepersoner fortfarande till motattack mot

Läs mer »
Urban Önell

Kackel i grönsakslandet är något vi får stå ut med

KRÖNIKA. Vi måste prata! För i höst ska vi gå till valurnorna och rösta. Vilka företrädare tycker vi är bäst lämpade att besluta om våra gemensamma angelägenheter? Det kräver engagemang av oss medborgare. För vi vill ju bygga ett gott samhälle och ta ansvar för den värld vi lever i.

Läs mer »
Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se
Bilden visar Berit Önell.

Pressfrihetens dag behövs – journalister stämplas som kriminella

KRÖNIKA. Journalistik är inte ett brott. Så skrev den svenske journalisten Joakim Medin i det första handskrivna meddelande han fick ut från fängelset i Turkiet förra våren. Han dömdes sedan för att ha förolämpat president Erdogan, men blev villkorligt frisläppt och hann hem till sin dotters födelse. Vid Grävseminariet i

Läs mer »
Bilden visar Gay Glans.

Frans Kafka – regeringens rådgivare?

KRÖNIKA. Om regeringen har läst Franz Kafka vet jag inte. Ändå är det svårt att inte associera deras politik till två av hans mest kända verk, Processen och Slottet. Hos Kafka har sanningen inget med forskning att göra. Den prövas inte utifrån vetenskapliga och mänskliga behov, utan fastställs av makten.

Läs mer »
Bilden visar Tohmas Karlsson.

Ungern – ett varnande exempel

KRÖNIKA. Den 12 april är det nationellt parlamentsval i Ungern. Mycket står på spel, inte bara för Ungern utan också för den framtida demokratiska utvecklingen i Europa. Valet gäller inte bara vilket parti som ska regera landet, utan också vilken väg Ungern ska följa framöver. Under de senaste 15 åren

Läs mer »
Bilden visar Berit Önell.

Konkurrensen från Frilagt borde uppskattas

KRÖNIKA. Frilagt, den lokala granskande nättidningen i Hässleholm, startade av en stark anledning – och har fortsatt växa av samma skäl. Skälet är att granskande journalistik behövs, även i Hässleholm. Annars kan korruption, mygel och slöseri med skattepengar frodas utan att invånarna får den insyn de har rätt till. De

Läs mer »
Bilden visar Tohmas Karlsson.

Trumps tullfiasko skapar mer osäkerhet

KRÖNIKA. Den 2 april förra året införde Trump omfattande skatter på import från USA:s alla handelspartners, de så kallade ”Liberation Day”-tullarna. Han uppgav ett flertal orsaker, men centralt var att minska handelsunderskottet. Införandet gjordes med hänvisning till ”International Emergency Economic Powers Act”, det vill säga ett nationellt nödläge. Det var

Läs mer »
Bilden visar Gay Glans.

Inte bara nazister hade svårt för kultur

KRÖNIKA. Det var inte bara Göring som en gång ville osäkra sin revolver när han hörde talas om kultur. Folke Fridells träffsäkra travestering av nazisternas kulturpolitik och deras medlöpare (Hoppjerka, 1950) är fortfarande aktuell. Namn som Sven Hedin, Fredrik Böök och Nils Flyg är för evigt inristade i ett monument

Läs mer »
Bilden visar Claus Bonde.

Snabba pengar eller långsiktiga lösningar?

KRÖNIKA. I nästan 20 år har jag kämpat med näbbar och klor för att ta mig tillbaka till ett normalt arbetsliv efter en skada. Processen har bestått av många olika insatser från samhället men också en väldigt stor dos av egna initiativ. De insatser som jag blivit anvisad har bara

Läs mer »
Bilden visar Berit Önell.

Frilagt redo för nya satsningar efter firandet

KRÖNIKA. – Vi lyckas dribbla bort dom, men inte er. Så sa en makthavare i Göteborg när hon trodde att Uppdrag gransknings kameror stängts av. Det skulle vara förklaringen till varför hon ville stoppa UG, men kunde svara andra medier. Det berättade Nils Hanson, tidigare chef för SVT:s Uppdrag granskning,

Läs mer »
Bilden visar Tohmas Karlsson.

Nobelpris och ekonomisk tillväxt

KRÖNIKA. Det så kallade Nobelpriset i ekonomi gick i år till Joel Mokyr (född i Holland, verksam i USA och Israel), Phillipe Aghion (Frankrike, verksam i Frankrike och England) och Peter Howitt (Kanada, verksam i USA) för deras arbete med att förklara uppkomsten och förutsättningarna för kontinuerlig ekonomisk tillväxt. Under

Läs mer »
Bilden visar Claus Bonde.

Vem är det egentligen som behöver ta ansvar?

KRÖNIKA. Ansvarsfrågan har politikerna lyckats att lyfta in i diskussionerna inför folkomröstningen rörande badhusens vara eller icke vara i kommunen. Oavsett vad diskussionen gäller så är det hela tiden “nu måste alla ta ansvar för kommunens framtida ekonomi”. Politikerna går till och med så långt att ansvaret läggs över på

Läs mer »
Urban Önell

Fyllda simhallar eller torrlagda?

KRÖNIKA. Nyp först – trösta sedan. Det tycks vara de styrande politikernas strategi, inför folkomröstningen om simhallarna i Bjärnum och Tyringe. Att vi nu förväntas gå till vallokalerna är ett uttryck för demokrati och medborgarinflytande. Det är inte gratis utan sker till en kostnad av tre miljoner. Likafullt har den

Läs mer »
Bilden visar Gay Glans.

Gråhårig men inte lättlurad

KRÖNIKA. Visserligen har jag passerat 70 och är numera helt gråhårig – det började redan i 30-årsåldern – men särskilt gammal känner jag mig inte. Ingen har hittills erbjudit mig sin sittplats på bussen. Det har inte behövts, även om en något sliten kota i ryggen gör sig påmind ibland.

Läs mer »
Bilden visar Claus Bonde.

Badhusfrågan som blev en fråga om demokrati

KRÖNIKA. I ett trångt bibliotek, i lilla Tyringe, fick medborgare möjligheten att ställa frågor till de högsta politikerna i Hässleholms kommun. Men de svar som politiker och tjänstemän delade med sig av skapade bara fler frågor.  Den enda frågan som fick ett väldigt tydligt svar var om partierna skulle respektera

Läs mer »
Urban Önell

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk

”Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.” Någon som är av en annan åsikt? Nej, det där påståendet är lika självklart som att bollen är rund. Problemet är ju att alla inte har möjlighet att välja. Hur mycket vi än vill ha friheten som en kombination av ekonomisk bekymmerslöshet

Läs mer »
Urban Önell

Fler händer i vården – men inte vilka händer som helst

KRÖNIKA. Det behövs fler händer i vården! Så sant, och ändå inte. Låt mig förklara hur jag tänker! Att det är brist på både läkare, sjuksköterskor och undersköterskor är ingen hemlighet. Det behövs händer, men det måste vara varsamma händer. Vi arbetar med människor och då duger inte vilka händer

Läs mer »